Bezkontaktní karty zvýší počet nákupů, ale ne útratu

Bezkontaktní karty zvýší počet nákupů, ale ne útratu
12. června 2013 • 06:49
Každá třetí karta vydaná s logem České spořitelny je už bezkontaktní. Úplnou výměnu všech svých zhruba 3,1 milionu karet by měla banka s největším počtem klientů v Česku dokončit do dvou až tří let.

„Klienti po přechodu na bezkontaktní karty neutrácejí více, objem prostředků, které zaplatí kartou u obchodníků nebo vyberou z bankomatu, zůstává na obdobné úrovni,“ uvedla ředitelka odboru rozvoje platebních karet Marie Hešnaurová.

„Zvyšuje se jen jejich aktivita v podobě častějšího placení menších částek kartou v obchodech,“ dodala. V květnu klienti uskutečnili 1,6 milionu bezkontaktních transakcí, které přesáhly hodnotu 670 milionů korun. Za rok a půl existence projektu však proběhlo jen přes sedm milionů transakcí za 2,9 miliardy korun.

Banka zkouší také platby pomocí kódů QR a čárových kódů v bankomatech, kde se jí uvolnila kapacita. Klienti totiž s přechodem na bezkontaktní karty začali méně často vybírat hotovost. Právě QR kódy banka považuje za další technologický přínos. Oproti bezkontaktním platbám mobilním telefonem (NFC) je to jednodušší a standardizovanější způsob platebního styku. Překážkou pro NFC je také dělba nákladů mezi banku a mobilního operátora.

Ne každý klient banky však bezkontaktní kartu vítá. Česká spořitelna přiznala, že zhruba v sedmi procentech případů požadují klienti při vydávání nové karty klasickou čipovou. Většinou jde o „tvrdé“ konzervativce, kteří mají hlavně strach ze zneužití karty. Nepřesvědčí je ani fakt, že banka garantuje vrácení peněz v případě odcizení a prokazatelném zneužití karty, dojde-li k němu při bezkontaktní platbě bez zadání PIN.

Podle regionálního manažera Asociace Visa pro Česko a Slovensko Marcela Gajdoše míra zneužití bezkontaktních karet činí setinu procenta objemu útrat, je tedy pod celoevropským průměrem 0,04 procenta.

Zkušenosti z provozu

» míra zneužití bezkontaktních karet dosahuje v Česku 0,01 procenta z objemu veškerých útrat

» Česká spořitelna eviduje za rok a půl jen pár desítek reklamací na zneužití bezkontaktní karty

» v květnu uskutečnili její klienti 1,6 milionu bezkontaktních transakcí za více než 670 milionů korun

» kontaktních transakcí proběhlo v květnu 10,1 milionu v objemu osmi miliard korun

» bezkontaktní karty odmítá zhruba sedm procent klientů

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!