Češi jsou v úhradě plateb překvapivě lepší než Němci | E15.cz

Češi jsou v úhradě plateb překvapivě lepší než Němci

Češi jsou v úhradě plateb překvapivě lepší než Němci
4. prosince 2013 • 10:49
Čeští zákazníci patří v úhradě dluhů v Evropě překvapivě mezi lepší. V Česku platí pozdě každý pátý klient a svůj dluh nikdy neuhradí pouze jedno procento spotřebitelů. Naopak nejvíce opožděných plateb je v Německu a Polsku, kde téměř každý třetí zákazník splácí své dluhy se zpožděním. Ukázal to průzkum inkasní společnosti EOS KSI, který se uskutečnil ve 13 evropských zemích.

Čeští zákazníci patří v úhradě dluhů v Evropě překvapivě mezi lepší. V Česku platí pozdě každý pátý klient a svůj dluh nikdy neuhradí pouze jedno procento spotřebitelů. Naopak nejvíce opožděných plateb je v Německu a Polsku, kde téměř každý třetí zákazník splácí své dluhy se zpožděním. Ukázal to průzkum inkasní společnosti EOS KSI, který se uskutečnil ve 13 evropských zemích.

„V Německu je platba na fakturu tradičně nejoblíbenější forma úhrady, a to například i při internetovém či katalogovém prodeji. Proto je v této zemi také větší procento pozdě zaplacených pohledávek oproti státům, kde se platí více v hotovosti,“ vysvětlil jednatel EOS KSI Vladimír Vachel.

Dá se podle něj spatřovat úměra, že volnější způsob úhrady sice zvyšuje objemy prodejů, nicméně s vyšším rizikem výpadku platby.

Liberální Španělsko, drsné Rusko

Nejdelší průměrná lhůta pro zaplacení je spotřebitelům poskytována ve Španělsku (35 dní). Většina z nich však dříve či později svůj dluh vyrovná. Opačný případ představuje Rusko. Tam musí zákazníci dluh splatit v průměru za devět dní. Svůj dluh tam ale nikdy neuhradí každý desátý spotřebitel. Podle zkušeností EOS KSI Rusové rádi nakupují i přes to, že často nemají dostatečné úspory.

ČR naopak ovládla opačný konec žebříčku. Výsledek Česka je ovlivněn zejména tím, že zde není příliš rozšířena volba úhrady na fakturu pro koncové zákazníky. Roli může hrát i pomoc externích partnerů s vymáháním dlužné částky, celková zadluženost obyvatelstva, nebo zvýšený zájem médií o dluhovou problematiku, dodal Vachel.

Mezi nejčastější důvody, proč čeští spotřebitelé své dluhy neplatí, patří nedostatek peněz, předluženost, ale i to, že každý třetí zákazník dluh neuhradí záměrně. Důvodem je mnohdy víra, že věřitel od vymáhání zejména malých částek ustoupí, a to z důvodu dlouhotrvajících soudních řízení v ČR.

Češi nejčastěji dluží za hypotéky, spotřebitelské úvěry, dluhy z bankovních karet, nesplacené pojistné smlouvy a poplatky u lékaře.

Lepší ochrana malých a středních dodavatelů

Autor: ČTK
 

businessinfo.cz

  • V digitálním věku skladují firmy většinu dokumentů stále na papíře. A dělá jim to potíže
  • Pro oznamovatele korupce nejsou potřeba nová pravidla, tvrdí podnikatelé
  • Startup Investiční aukce otevřel faktoring i malým a středním firmám
  • Stát shromažďuje příliš mnoho dat, hrozí zneužití, varují poplatníci před kontrolním hlášením