Česká spořitelna špatně informovala, teď musí klientovi uhradit přes sedm milionů

Česká spořitelna porušila zákon o podnikání na kapitálovém trhu a musela svému klientovi zaplatit ztrátu 7,587 milionu korun. Rovněž musela uhradit náklady řízení u Městského a Vrchního soudu ve výši 698 tisíc korun. ČTK o tom dnes informoval portál Hromadné žaloby.cz. Spořitelna odmítá, že by její pochybení bylo systémové.

Česká spořitelna
18.3.2014 19:32   |  

Poškozený klient soudní spor s Českou spořitelnou vyhrál. Ztráta mu vznikla tím, že banka klienta dostatečně neinformovala. Rozhodnutí je pravomocné. Banka nevyužila svého práva dovolání k Nejvyššímu soudu a nárok klientovi uhradila, včetně nákladů řízení.

„Česká spořitelna byla „penalizována“ za to, že klienta nevyváženě informovala, když mu prezentovala pouze možná pozitiva, avšak nedostatečně zdůraznila rizika, která s sebou obchod přináší,“ uvedla Michaela Šubrtová, která poškozeného zastupovala. ČS si předem neověřila, jak se klient orientuje na komoditním trhu, zda se vyzná a rozumí používaným pojmům a tedy, zda je, či není nutné ho poučovat. Z rozsudků prý plyne, že poškozených mohou být i tisíce, neboť pochybení banky bylo systémové.

Nejde o systémové pochybení, tvrdí banka

Tento názor však spořitelna odmítá. „Předmětem popsaného soudního sporu byl specifický případ, ve kterém došlo ke zpochybnění jednoho konkrétního obchodu uzavřeného prostřednictvím jednoho konkrétního telefonátu. Vyvozovat z daného případu jakékoliv obecné závěry by proto bylo zcela nemístné a nekorektní,“ řekla ČTK Helena Matuszná z tiskového oddělení ČS.

Ekonom serveru Hromadné žaloby.cz Tomáš Pospíšil míní, že škoda u jednotlivých poškozených může být v řádu stovek tisíc i milionů, jako v tomto případě. Mezi poškozené prý nepatří jen ti, kteří na investování celkově prodělali, ale i ti, kteří nakonec skončili v zisku. Pochybením banky mohlo dojít k některým ztrátovým obchodům, takže jejich zisk mohl být daleko vyšší. Může tak celkem jít i o miliardy, tvrdí Pospíšil.

Na základě tohoto rozhodnutí by všichni investoři obchodující pod Českou spořitelnou měli podle právníka serveru Petra Němce provést audit svých ztrátových obchodů a případně se obrátit na advokáta. Pro statutární orgány je vymáhání škody zpět i zákonnou povinností, pokud zjistí, že v jejich případě došlo ke stejnému pochybení banky jako v této kauze, uvedl.


Čtěte také:

České spořitelně loni klesl zisk na 16 miliard. Matka Erste dopadla hůř Bankovní unie přijde české dcery na stamiliony

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Romové jsou na úřadech ve výhodě, myslí si většina Čechů

Romové jsou na úřadech ve výhodě, myslí si většina Čechů

Lepší možnosti při hledání bydlení jednání na úřadech, horší při hledání práce. Tak si život romské menšiny představují obyvatelé České republiky. Vzájemným soužitím se zabýval… více

Mobilní web