Čína s partnery odstartovala novou banku, „rivala“ Světové banky

Čína a 21 dalších asijských zemí dnes v Pekingu podepsalo dohodu o vzniku nové mezinárodní banky, která má pomáhat financovat infrastrukturní projekty v Asii. Washington novou finanční instituci vnímá jako zbytečnou konkurenci vůči zavedeným organizacím, jako jsou Světová banka nebo Asijská rozvojová banka. Austrálie, Indonésie a Jižní Korea se slavnostního založení nové instituce nezúčastnily.

ilustrační foto
24.10.2014 8:20   |  

Vznik Asijské banky pro investice do infrastruktury (Asian Infrastructure Investment Bank, AIIB) navrhla Čína. Nejlidnatější země světa chce posílit svůj vliv regionu. Ve stávajících nadnárodních institucích jako Světová banka a Asijská rozvojová banka má ale omezená hlasovací práva, přestože je druhou největší světovou ekonomikou. Obě zmíněné nadnárodní banky považují za své největší finanční podporovatele Washington a jeho spojence.

Nová mezinárodní investiční banka by měla poskytovat úvěry na výstavbu silnic, železnic, elektráren či telekomunikačních sítí v Asii. Největším akcionářem v ní má být Čína, jejíž podíl by měl přesahovat 50 procent.

Dnešního podpisu memoranda o porozumění se zúčastnila například Indie, Singapur nebo Vietnam. Chyběla Korea či Austrálie, o jejichž členství Čína usilovala. Na Canberru podle zpráv v médiích šéf americké diplomacie John Kerry tlačil, aby se do AIIB nezapojovala. Podle mluvčí americké diplomacie Jen Psakiové nicméně Kerry sdělil Číňanům a dalším partnerským státům, že USA myšlenku vytvoření infrastrukturní banky pro Asii vítají, apelují ale na to, aby dodržovala mezinárodní normy spojené s řízením podniku a transparentností.

Na slavnostní založení nové banky se nedostavili ani zástupci Japonska, hlavního konkurenta Číny v Asii, kteří se však ceremonie měli zúčastnit. Japonsko společně s USA dominuje v Asijské rozvojové bance.


Čtěte také:

Zeman míří do Číny. Bude jednat i o přímé lince do Šanghaje

Čínské železnice: polévky, chrchlání a nejrychlejší vlaky na světě

Nečas bude v Číně nabízet energetický projekt a rychle rostoucí dřeviny

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit

Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit

Daruji za odvoz? Ale jděte, tahle auta se dnes prodávají dokonce dráž než jejich moderní nástupci. Třeba taková „tisícovka“ mění majitele klidně za čtvrt milionu. A zdaleka není… více

Mobilní web