Čínská protiváha Světové banky bude prý fungovat do konce roku

Čínská protiváha Světové banky bude prý fungovat do konce roku
22. května 2015 • 10:20
Nová Asijská banka pro investice do infrastruktury (AIIB) by měla zahájit provoz do konce letošního roku. Podle zástupců některých zemí je to však velmi ambiciózní cíl. Zástupci zemí na setkání v Singapuru pracovali na dokončení dohody o založení AIIB. Dohoda by měla být připravena k podpisu do konce června.

Největším akcionářem nové banky bude Čína s podílem 25 až 30 procent. Druhým největším akcionářem zřejmě bude Indie, řekl agentuře Reuters jeden z delegátů. Podle dalšího se má podíl Indie pohybovat v rozmezí deset až 15 procent. Celkově budou mít asijské země v bance podíl 72 až 75 procent, zbytek bude patřit evropským a dalším zemím.

Vznik AIIB navrhla v roce 2013 Čína jako instituci pro financování výstavby silnic, železnic, elektráren či telekomunikačních sítí v Asii. Čína jako největší akcionář slíbila, že poskytne většinu počátečního kapitálu ve výši 50 miliard dolarů (1,2 bilionu korun). Tato částka by se mohla časem zvýšit na 100 miliard dolarů.

Japonsko v Asii investuje miliardy dolarů do infrastruktury

Čeká se na schválení jednotlivými členy

Každý ze zástupců členské země teď musí předložit návrh o založení banky k závěrečnému schválení vládě své země. Někteří analytici i zástupci zemí jsou však skeptičtí k termínu spuštění provozu banky, protože v každé členské zemi musí být dohoda oficiálně schválena vládou a zákonodárným sborem.

Mezi zakládající členy AIIB bylo přijato 57 států a oblastí z Asie, Evropy a Blízkého východu. Na formování nové instituce se tak bude podílet zhruba dvacítka evropských států v čele s Británií, Německem a Francií, ale také třeba Írán, Egypt, Izrael či Laos. Spojené státy a Japonsko se projektu neúčastní, Česká republika s účastí váhá.

Nová hedvábná stezka
AIIB volně navazuje na čínský projekt Nové hedvábné stezky, která by měla propojit Čínu se zbytkem Eurasie, a to po souši i po moři. V únoru už začal fungovat Fond hedvábné stezky, který do začátku dostal kapitál 10 miliard dolarů.

Autor: ČTK, pav
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!