ČNB: Přístup směnáren ke klientům často není seriózní | E15.cz

ČNB: Přístup směnáren ke klientům často není seriózní

ČNB: Přístup směnáren ke klientům často není seriózní
18. srpna 2014 • 11:10
Směnárny stále více používají nezákonné praktiky a poskytují klamavé nebo zavádějící informace. Česká národní banka přijala k dnešnímu dni 135 stížností na činnost směnáren, za celý rok 2013 jich řešila 218. Nejvyšší pokuty uložila za vážné nedostatky při informování klientů o směnných kurzech a výši poplatků, a to především u pražských směnáren.

„Přístup směnáren ke klientům není v řadě zjištěných případů seriózní. ČNB čelí situaci nejen důslednějším dohledem a četnějšími kontrolami, ale podporuje i samoregulační snahy směnáren. Nezapomínáme ani na informování veřejnosti a posilování finanční gramotnosti,“ uvedl člen bankovní rady Jiří Rusnok.

hadu nízký, v řádu jednotek procent. „Každý takový nepříjemný zážitek má ale u návštěvníků negativní ohlas a vytváří falešný dojem, že v Praze budete ve směnárně okradeni,“ podotkl. Výrazně nad 50 procent pokutovaných směnáren bylo v Praze.

Mezi hlavní triky nepoctivých směnárníků stále patří dva kurzové lístky, kdy na tom výrazněji umístěném jsou uvedeny výhodnější kurzy, jež jsou ale platné pouze při směně přesahující vysokou částku, třeba 1000 eur. Další případ je ten, kdy na kurzovním lístku není vůbec či je jen velmi málo výrazně sděleno upozornění, že při nákupu valut je nutné zaplatit vysoký poplatek, upozornil Rusnok.

Praha chce problém řešit

Problém je z hlediska pověsti a turistického ruchu citlivý i pro hlavní město. „Jsme připraveni s ČNB spolupracovat na všech racionálních opatřeních a zvažujeme i vlastní aktivity, například mobilní aplikace nebo jiné možnosti, jak poskytnout uživatelům směnáren větší jistotu a garanci poctivosti,“ řekl pražský primátor Tomáš Hudeček.

V listopadu 2013 vstoupila v platnost nová úprava zákona o směnárenské činnosti, která ochranu klientů posílila. Nezákonnému jednání některých směnárníků však nezamezila.

Bez odškodnění

V roce 2013 udělila ČNB směnárníkům pokuty za celkem 916 tisíc korun, v roce 2012 to bylo 1,654 milionu korun. Vedle pokut může ČNB směnárníkům uložit i nápravné opatření směřující k odstranění nedostatků. V pravomoci centrální banky ale není rozhodnutí o odškodnění pro klienty. Ti se se svými nároky musí sami obrátit na soud.

„Lidé by měli být vždy obezřetní a nespoléhat pouze na ústní sdělení. Důležitým pravidlem úspěšné směny je nevydat směnárníkovi peníze dříve, než budou předány předsmluvní informace, v nichž bude jasně stanovena výše kurzu a poplatků,“ upozornil Rusnok. Pravidla úspěšné směny zveřejnila ČNB v desateru pro klienta směnárny a kalkulačku s kurzy vyhlašovanými ČNB lze nalézt v mobilní aplikaci České peníze.

Autor: ČTK
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou