Google omezením internetové reklamy zatopil i českým úvěrářům. Obrat jim citelně klesl | E15.cz

Google omezením internetové reklamy zatopil i českým úvěrářům. Obrat jim citelně klesl

Jaroslav Bukovský

Nabídka krátkodobých půjček se splatností do dvou měsíců je neviditelná.

Čeští poskytovatelé nebankovních půjček přicházejí o obchody kvůli Googlu. Ten v duchu svých pravidel o závadných reklamách přestal zobrazovat nabídky půjček splatných za méně než dva měsíce. Obchod zahrnující populární „půjčky do výplaty“ přitom u mnoha nebankovních firem na modelu krátkodobých půjček stojí.

Zablokování reklam spoléhajících na on-line prodej tak tuzemským úvěrářům důrazně šlápl do byznysu. „Zákaz reklam v síti Googlu nás připravil zhruba o deset procent obratu,“ říká šéf úvěrové firmy CoolCredit Martin Havle.

„Cenzurování Google reklamy na krátkodobé půjčky mělo obrovský dopad na získávání klientů on-line cestou, na obchodech se to odrazilo možná více než povinnost získání licence od České národní banky,“ uvádí Pavol Zubko z úvěrové společnosti Crediton.

Apple ukázal HomePod, první nový produkt za několik let

Technologický gigant omezil od loňského léta reklamu nad světovým trhem s půjčkami včetně reklamy ve svém systému AdWords. „Krátkodobé půjčky obvykle znamenají neúnosně vysoké splátky i úrokové sazby, proto je Google nepovoluje,“ uvádí Alžběta Houzarová z české pobočky firmy. Embargo se vztahuje nejen na samotné firmy poskytující půjčky především z řad nebankovních firem, ale i na reklamu jejich zprostředkovatelů.

Uvěrové firmy se vrhly na jiné reklamní kanály, jindy zas upravily produkty tak, aby prošly sítem Googlu. „Stalo se tak i za cenu mnohdy vyšších akvizičních nákladů na klienta,“ dodává Havle. Crediton zase pustil na Google tříměsíční půjčky, se kterými už AdWords nemá problém.

EET nám asi jako jediným pomohlo, říká zakladatel Twisto Michal Šmída

„Zpřísnění pravidel vychází z trendu ochrany spotřebitele na finančním trhu. Zájemců o půjčku s dobrou kredibilitou se postup vůbec nedotkne, pro ostatní zájemce mohou být krátkodobé půjčky obzvlášť nebezpečné,“ říká analytik poradenské firmy Partners Stanislav Holes.

Legislativně má spotřebitele chránit nový zákon o spotřebitelském úvěru vyžadující po poskytovateli licenci ČNB. O tu do konce února požádalo 108 firem ze šedesáti tisíc nebankovních firem působících na úvěrovém trhu. Podnikání většiny hráčů na trhu tak prozatím zůstává skryto očím regulátora.

Přísnější pravidla se týkají léků i hazardu
Google zpřísnil viditelnost svých reklam v celé řadě odvětví. Například léky na předpis mohou výrobci léčiv propagovat pouze ve třech zemích světa, a to v Kanadě, na Novém Zélandu a v USA. Internetové lékárny musejí získat certifikát Googlu, neviditelné jsou reklamy na neschválené léky nebo v dané zemi nelegální hazardní hry. V roce 2016 takto Google odstranil 1,7 miliardy závadných reklam, tedy dvojnásobek oproti předchozímu roku.

Google tlačí kupředu české start-upy

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!