Jak se daří autům na akciovém okruhu

22.11.2010 9:22   |  

Globální hospodářská recese velmi silně zasáhla automobilový průmysl. Není divu, výroba aut je typické cyklické odvětví. Bylo by naivní se domnívat, že automobilky mohou donekonečna pumpovat na trh desítky milionů nových vozů, speciálně pak v Evropě a USA, kde je trh osobních automobilů přesycen s průměrem přes dvě auta na domácnost.

Jenže lobbing automobilek a tlak odborářů byl tak hlasitý, že vlády mnoha zemí přikročily ke šrotovnému. Nezůstalo jen u předních „donorů“ Německa, USA a Británie, přidaly se i „montovny“ jako Slovensko nebo Rumunsko. Výsledek je takový, že vyjma zbankrotované firmy General Motors všechny větší automobilky přežily krizový rok 2009, a letos znovu navyšují objem vyráběných vozů.

Japonské inovace vedou

Největším producentem osobních automobilů je Japonsko více než s 11 miliony vyrobených vozů ročně. Nebude však dlouho trvat a na první příčku se vyšvihne Čína, aktuálně již největší spotřebitel automobilů. Na Japonsko ztrácí ve výrobních statistikách zhruba jeden milion vozů ročně. Na třetí příčce se drží USA následované Německem s šesti miliony aut ročně. Dále mezi přední producenty patří Jižní Korea, Brazílie, Francie, Španělsko, Indie a na desátém místě je Mexiko.

Z deseti největších automobilek jsou tři japonské. Toyota, Honda i Nissan se řadu let vyznačují důrazem na technickou vyspělost, inovace a dlouhou životnost aut. Patří mezi průkopníky ve výrobě elektromobilů a hybridních motorů. Mají také mnoho společných podniků s čínskými automobilkami, tedy velmi dobrou výchozí pozici na tamním nenasyceném trhu. Avšak japonské automobilky mají jeden velký problém – silnou japonskou měnu. Japonský jen čtyři roky v řadě posiluje, a japonské výrobky tudíž v USA a Evropě zdražují.

Sláva Fordu se vrací

Naopak americké automobilce Ford nyní velmi pomáhá slábnoucí dolar. Ford má takřka neotřesitelné postavení na domácím trhu, čemuž aktuálně ještě pomáhají technické závady Toyoty, hlavního konkurenta Fordu na americkém trhu. Navíc se slábnoucím dolarem zlevňují americká auta v zahraničí. A tak Ford vykázal od začátku roku zisk 6,3 miliardy dolarů. Troufám si odhadovat, že Fordu se bude v budoucnu nadále dařit a opět získá něco ze své dřívější slávy. Kdo byl prozíravý a měl dost odvahy nakoupit akcie Fordu na podzim roku 2008, může si dnes mnout ruce, neboť cena jedné akcie stoupla z tehdejších dvou na dnešních 16 dolarů. Tuto hodnotu měla naposledy na přelomu let 2003 a 2004. Dnes je však akcie již dost drahá. Nesmíme také zapomínat, že firma má z dřívějších let nakumulované ztráty a její účetní hodnota je záporná.

Německá kvalita je záruka

Také Německo má mezi top desítkou výrobců aut hned tři zástupce. Daimler, BMW i Volkswagen jsou ve světě známé svou kvalitou a důrazem na bezpečnost. Auta koncernu Volkswagen, aktuálně druhého největšího výrobce aut z hlediska počtu vyrobených vozů, navíc patří ve svých třídách k nejúspornějším. K dobrému renomé a hospodářským výsledkům Volkswagenu přispívá značnou měrou i česká Škoda Auto, dlouhodobě jedna z nejúspěšnějších českých firem. Akcie Volkswagenu má poměrem očekávaných zisků k tržní kapitalizaci příznivé ocenění, navíc lze očekávat rostoucí dividendu.

Dobrá budoucnost pravděpodobně čeká automobilky z největších rozvíjejících se trhů – například indickou Tatu, čínský Geely nebo ruský AvtoVAZ, výrobce slavných žigulíků. Zejména poslední jmenovaná firma by mohla ještě mnohé překvapit s levnými modely nové Lady. U všech třech zmíněných automobilek je však očekávání růstu tržeb a ziskovosti již zahrnuto v cenách akcií. Akcie firmy Tata Motors rostou do nebe a cena akcie firmy AvtoVAZ je dvojnásobná oproti srpnu. Přesto je zde ještě určitý potenciál dalšího růstu.

Kterou akcii vybrat?

Akcie Fordu jsou již z historického pohledu dost drahé, hrozí jim výraznější korekce. Japonské automobilky čeká nelehké období. Dokud nezačne japonská měna oslabovat, pak bych akcie Toyoty, Hondy ani Nissanu nekupoval. Kdybych si měl tedy vybrat akcie jedné automobilky, sáhl bych jakožto vlastenec a konzervativní spotřebitel po akciích Volkswagenu. Kdybych si chtěl více zaspekulovat, pak bych zvolil ruský AvtoVAZ.

Autor je ředitelem společnosti FINEZ Investment Management

Autor: Jan Traxler

Komentáře

Čtěte také

Pražský dopravní podnik chce zavést wi-fi ve stanicích metra

Pražský dopravní podnik chce zavést wi-fi ve stanicích metra

Pražský dopravní podnik (DPP) zamýšlí zavedení možnosti připojení k internetu prostřednictvím wi-fi ve stanicích a vestibulech metra. Připojení bude možné ve vybraných stanicích.… více

Mobilní web