Lidé si u ČNB nejvíce stěžují na pojistky

1.7.2010 7:14   |  

Největší podíl stížností, které lidé a instituce loni poslali do České národní banky (ČNB) v rámci ochrany spotřebitele, se týkal oblasti pojišťovnictví. ČNB ve zprávě o výkonu dohledu nad finančním trhem uvedla, že to bylo 40 procent všech stížností. Centrální banka loni obdržela celkem 313 podání ohledně ochrany spotřebitele.

„Největším problémem v oblasti pojišťovnictví se jeví investiční životní pojištění a především způsob jeho prodeje a poskytování informací o něm,“ uvádí centrální banka. Tento produkt totiž spojuje pojistnou a investiční složku, což pro klienty představuje investiční riziko. Zprostředkovatelé to zákazníkům často špatně vysvětlují. Když lidé například chtějí pojistnou smlouvu ukončit, o spoustu peněz mohou přijít.

„Rozčarování v souvislosti s výší odkupného při předčasném vypovězení smlouvy o investičním životním pojištění poté vede ke stížnostem, u kterých však pochybení pojišťovacího zprostředkovatele či nepochopení ze strany spotřebitele je velmi těžko prokazatelné,“ poznamenává ČNB.

Centrální banka proto chce, aby zprostředkovatelé vyplňovali s klienty záznamy o jeho potřebách. Tento problém se řeší i na evropské úrovni, kde se chystá regulace životních pojistek.

Pětatřicet procent stížností podle ČNB směřovalo za bankami. Týkaly se především bankovních služeb. „Více než polovina spotřebitelů si stěžovala na nedostatečné informace o produktech, jejich podmínkách či cenách, nedostatky byly zaznamenány také ve vyřizování reklamací ze strany bank,“ uvádí ČNB. Hodně stížností se týkalo kreditních karet, a to jejich vypovídání. „Zvláště kreditních karet poskytovaných jako bonus v souvislosti s nákupem jiného produktu,“ dodává centrální banka.

Většina stížností skončila tím, že je banka uzavřela jako neoprávněné. V řadě případů subjekt stížnosti – banka, pojišťovna či zprostředkovatel, zajistil nápravu. Pouze u jednoho subjektu banka zahájila správní řízení.

Co se týče celé oblasti dohledu, centrální banka loni rozdala pokuty za 18 milionů korun. Z toho nejvíce obchodníkům s cennými papíry, a to 16,2 milionu korun.

Podíl špatných úvěrů v květnu nepatrně vzrostl na 5,81 procenta

Podíl úvěrů v selhání na celkovém objemu půjček vzrostl v květnu o jednu setinu procentního bodu na 5,81 procenta. Na konci loňského roku to bylo 5,2 procenta, o rok dříve činil podíl špatných úvěrů jen necelých 3,2 procenta. Nadále se zhoršuje kvalita úvěrů domácnostem, u firemních půjček se v květnu poprvé od června 2008 zlepšila, vyplývá z údajů České národní banky. Podíl špatných úvěrů domácností v květnu vzrostl o 0,11 procentního bodu na 4,45 procenta. U nefinančních podniků klesl podíl nehrazených půjček o 0,12 bodu na 8,47 procenta.

Autor: Tereza Zavadilová

Komentáře

Čtěte také

Obchodní dohoda TTIP asi nebude, jednání podle Gabriela zkrachovala

Obchodní dohoda TTIP asi nebude, jednání podle Gabriela zkrachovala aktualizováno

Jednání o volném obchodu mezi Evropskou unií a Spojenými státy v podstatě zkrachovala. Televizi ZDF to řekl německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel. Plánovaná… více

Mobilní web