Má cenu mít zainvestováno v akciích?

29.1.2010 17:35   |  

Akcie za poslední půl rok silně vzrostly, a mnoho investorů se proto ptá: „Mám mít ve svém portfoliu akcie? Nejsou v současné době příliš drahé, a neměl bych je tedy prodat, než opět klesnou?“

Od svých lokálních minim akciové trhy vzrostly o desítky procent. Například index DJ EUROSTOXX 50 vzrostl o 65 procent. To by opravdu mohlo nabádat k myšlence zbavit se akcií v portfoliu a prodat je. Nebo je alespoň nekupovat a počkat si na lepší příležitost.

Jelikož se nedomníváme, že by takové kroky byly pro investory nejlepší, vybrali jsme deset důvodů, proč bychom se neměli akcií úplně zbavovat a proč bychom měli mít odvahu je nakoupit:

1. Spoléhejte se na finanční plán než svou intuici či emoce. Dodržování plánu vás dlouhodobě může dovést k cílům bezpečněji než jednotlivé kroky dle momentální situace.

2. Investice do akcií je dlouhodobou záležitostí. Do akcií investujeme pro cíle v horizontech deset, 15 nebo 20 let. Proto je pro investice do akcií důležitý dlouhodobý vývoj, ne krátkodobý. Při investici do akcií není důležité „kdy“ se investuje, ale „zda“ se investuje. Když budeme mít štěstí a trefíme ten nejlepší okamžik, vyděláme „pár korun“. Když se investice vzdáme úplně, můžeme se připravit o daleko větší částky (viz box).

3. Odkládat investici je také rizikové. Podívejme se na graf, kde byly akcie před půl rokem a kde jsou dnes. Odkládání investice nám investici zdražilo.

4. Ikony investičního světa, jako je Benjamin Graham nebo Warren Buffett, nikdy nevynechávají akcie v investičním portfoliu. Jenom převažují nebo podvažují jejich podíl. Otázkou tak pro ně není, jestli mít akcie, nebo ne. Řeší pouze, zda jich mít více, či méně.

5. Vyčkávání se mnoha investorům protáhne až do nekonečna a neinvestují nikdy. Pokud akcie vyrostou, zdají se jim moc drahé. Pokud klesnou, zdají se jim moc rizikové. Nákup odkládají, až si za několik let řeknou: „Kdybych tenkrát nakoupil…“.

6. Dnešní ceny jsou vysoko z perspektivy půl roku. Když se na trhy podíváme z hlediska desetiletí, jsou ceny na přijatelné úrovni. Akcie jsou levnější než na konci devadesátých let nebo v letech 2004 až 2008.

7. Ceny vůči ziskům akciových společností a vůči dividendám nejsou špatné. Tyto ukazatele jsou jedny z nejlepších za posledních 15–20 let. Nezdá se, že by se za akcie platila příliš vysoká cena.

8. Panika a nejistota z trhů pomalu odchází. V minulém roce byly akciové trhy velice bouřlivé a výjimečně moc rizikové. Dnes se pomalu vrací do normálu a akcie se stávají „standardně“ rizikové.

9. I ekonomická situace se pomalu uklidňuje a ekonomiky celého světa se vracejí k růstu. Zatím mírnému a křehkému, ale vypadá to, že se dostávají z recese.

10. Většina analytiků a portfoliomanažerů převažuje ve svých portfoliích akciové pozice. Vidí u akcií větší šance na výnos než rizika. Samozřejmě nevíme, kde budou akciové trhy za půl roku či rok. Ale to není důležité. Akciové investice jsou dlouhodobé, je důležité, kde budou v dlouhodobém horizontu. Pokud chcete do akcií investovat s cílem zhodnotit peníze za půl roku, je to velmi nebezpečná cesta. Ostatně jako vždycky byla.

Investovat, nebo ne?

Z našeho modelového příkladu vyplývá, že ten, kdo nic neřeší a investuje ihned, má po dvaceti letech z jednoho investovaného dolaru v průměru devět dolarů. Ten, kdo má křišťálovou kouli a umí trefit tu nejlepší cenu, má o 0,74 dolaru více. Ten, kdo má největší smůlu, má „jen“ 7,64 dolaru. A ten, kdo investuje jenom do pevně úročených instrumentů, má 3,18 dolaru. Při akciové investici tedy není důležitá debata kdy koupit, ale zda koupit. I kdybychom uměli určit ten nejlepší okamžik, budeme mít o pár korun (dolarů) více. Když ale nebudeme investovat vůbec, ošidíme se o víc.

Autor je analytikem firmy Fichtner

Autor: Petr Syrový

Komentáře

Čtěte také

V Singapuru vyjelo jako v první zemi na světě taxi bez řidiče

V Singapuru vyjelo jako v první zemi na světě taxi bez řidiče

Vybraní testeři si mohou v Singapuru objednat zdarma jízdu autonomním vozem. Asijská metropole se tak stala prvním místem na světě, kde začalo jezdit se zákazníky "samořídící"… více

Mobilní web