Nenechte uplout zajímavé investice

29.1.2010 8:33   |  

Námořní doprava je pro světový obchod nepostradatelná. Dennodenně vyplouvají z Perského zálivu tankery naplněné ropou směřující do Číny, z Číny zase kontejnerové lodě vezoucí spotřební zboží do USA a Evropy a z Austrálie vyplouvají lodě s uhlím a pšenicí.

Díky výrazně nižší nákladovosti oproti ostatním druhům dopravy se lodní doprava využívá i v rámci vnitrozemské přepravy zboží. V porovnání se železniční dopravou je o 66 procent levnější a v porovnání se silniční dokonce o 97 procent.

Přichází oživení

Zatímco světový obchod zažívá pomalé oživení, akcie rejdařských společností se pohybují u dna. Většina dopravců se potýká s poklesem tržeb. V letech 2007 a 2008 se dopravní taxy vyšplhaly do závratných výšek, což do oboru přitáhlo nové hráče a zavedené firmy objednávaly nové lodě. Dnes je trh přesycen,
tolik dopravců se prostě nemůže na trhu dlouhodobě udržet. Dá se očekávat, že letos řada menších rejdařů
zkrachuje nebo je koupí větší hráči.

V druhé polovině roku 2008 v důsledku světové hospodářské recese a kreditní krize (banky neposkytovaly
akreditivy) prakticky zamrzl světový obchod a dopravní taxy prudce poklesly. Od konce roku 2008 zažívají rejdaři těžké časy. Nyní se začíná objevovat světlo na konci tunelu a některé akcie by na tom mohly velmi profitovat.

Kontejnery nebrat

Z investičního hlediska je dobré rozlišovat tři základní typy námořní přepravy podle povahy nákladu. Tekutý náklad, což je zejména ropa a různé chemikálie, se vozí v tankerech. Právě tankerové taxy se za poslední dva měsíce výrazně zvedly, a tankerové dopravě se tak blýská na lepší časy.

Sypký náklad, jako je uhlí, železná ruda, cement nebo pšenice, vozí takzvané dry bulk carriers. I u těchto nákladů se námořní taxy pomalu zvedají, jak je vidět na grafu indexu Baltic Dry. Také přepravci sypkého nákladu tak mají důvod k radosti a brzy možná budou moci oslavovat i jejich akcionáři.

Spotřební a průmyslové zboží se převáží v kontejnerech, které se v přístavu jednoduše naloží na vlak nebo kamion. Kontejnerová doprava je nejvíce předimenzována, ziskové marže jsou dlouhodobě nižší než u tankerů a lodí pro sypký materiál. Navíc světový obchod se spotřebním zbožím se oživujepomalu, takže námořní taxy za kontejnerovou přepravu jsou na dvacetiletém minimu. Rejdařům zaměřeným na kontejnerovou přepravu by se měl investor raději vyhnout.

Deset největších rejdařů

Největším rejdařem je dánská společnost A. P. Moller-Maersk, která se kromě přepravy zabývá i výrobou a servisem lodí. Hned několik velkých hráčů v oboru bychom našli v Japonsku. Stovky menších námořních dopravců pak vzhledem k nižším poplatkům a volnějším bezpečnostním předpisům působí pod vlajkami Řecka, Kypru, Bermud nebo Panamy.

Z deseti největších veřejně obchodovatelných společností má na první pohled nejlepší fundamenty americká firma Tidewater, která provozuje speciální plavidla, se kterými se podílí na stavbě a dalším servisu ropných plošin. Její vyhlídky na rok 2010 však nejsou nejlepší, očekává se pokles zisků.

Frontline, Kirby Corporation a Teekay Corporation se orientují převážně na tankerovou dopravu. Mají tak
slibnější pozici. Jejich akcie nejsou drahé, ale nejde ani říci, že jsou levné. Zbylé firmy provozují směs lodí,
přičemž dost velký podíl má vždy kontejnerová doprava a s ní související logistické služby. Dlouhodobě mají nízké ziskové marže. Od nákupu těchto akcií odrazuji.

Malé, ale atraktivní Podílový fond zaměřený na lodní dopravu nenajdete. Na trhu sice existují indexové produkty složené z akcií rejdařských společností, jejich nákup však nedoporučuji, protože většinu společností v indexu zaujímají kontejneroví přepravci. A tak jediná rozumná cesta je vybrat si konkrétní akcie. Při troše snahy se dají mezi menšími společnostmi najít potenciálně velmi atraktivní tituly.

Autor je ředitelem společnosti FINEZ Investment Management

Autor: Jan Traxler

Komentáře

Čtěte také

Slovácko se dočká nových elektrifikovaných tratí, vyjdou na pět miliard

Slovácko se dočká nových elektrifikovaných tratí, vyjdou na pět miliard

Stát připravuje elektrifikaci železničních tratí ze Starého Města přes Uherské Hradiště do Veselí nad Moravou, Bojkovic a Luhačovic. Cestování vlakem tak bude rychlejší a pro… více

Mobilní web