Noční můra bank? Google v bankovnictví

Globální spotřebitelské banky se snaží dohnat náskok, který v sociálních sítích a nových trendech mají giganti informačních technologií. Z průzkumu mezi 148 bankami v šestašedesáti zemích světa, který provedla poradenská firma Infosys a agentura Efma, vyplynulo, že 60 procent z nich ustavilo vlastní inovační strategii. Před pěti lety sázelo na novátorství jen 37 procent z nich.

Google peněženka. Platbu mobilem názorně předvedl již v srpnu roku 2011 manažer projektu Google Wallet Marc Freed-Finnegan
22.10.2013 10:34   |  

Spotřebitelské trendy se totiž velmi rychle mění, na trh vstupují noví hráči a banky si chtějí udržet své místo na trhu. „Banky také trochu závistivě hledí na inovace, jako je kreditní systém hry Facebooku s názvem Farmville, on-line měny jako bitcoiny či peer-topeer půjčky typu Zopa,“ říká Rádžašechar Maiya, viceprezident softwarové větve Infosysu Finacle. „Spotřebitelské preference zákazníků bank se mění, chtějí i v bankách zkušenost zažitou ze sociálních médií,“ dodal.

Průzkum dále ukázal, že největší procento bankéřů má strach ze vstupu technologických gigantů typu Google na finanční trh. A strach není neopodstatněný: Google se na trh mobilních plateb snaží proniknout například systémem Google Wallet (peněženka), který umožňuje v mobilu schraňovat debetní, kreditní a věrnostní karty. Umožňuje přeposílat peníze z mobilu přes e-mail, nakupovat on-line či platit bezkontaktně. Peněženka zatím vyžaduje propojení s bankovním účtem. Noční můra pro bankéře by nastala ve chvíli, kdy by Google založil vlastní virtuální měnu a zákazník by kontakt s bankou mohl velmi omezit. Náskok v technologiích sociálních sítí pak banky nemusí dohonit.

Inovace bank zatím nejčastěji směřují do tabletových a mobilních aplikací, bezkontaktních plateb či lokalizačních služeb. Některé finanční domy se ale pouštějí i do odvážných akcí: například americká spořitelna Grow Financial pouští na pobočce zákazníkům program z obří obrazovky, kde mohou vyhrát peníze hrou přes mobilní telefon a detektor pohybu. Inovace se neodehrávají jen v západním světě: ruská jednička Sberbank založila v Moskvě „pobočku budoucnosti“, kde využívá například 3D virtuální poradce.

Z průzkumu dále vyplývá, že banky loni proti předchozímu roku zvýšily investice do inovací. Potvrdilo to 78 procent dotazovaných. Překvapivě se na špici drží evropské banky (86 procent), které jdou do inovací více než americké (71 procent). Výzkum ovšem ukázal i na slabé místo těchto výdajů – banky prý úspěch v inovacích neumějí nijak měřit, nějaký systém mají stanoveny jen dvě z pěti. Podle Maiyi tyto banky poměřují úspěšnost inovací sledováním návratnosti investic.


Čtěte také:

Banky vedou účty zdarma, ale s mnoha podmínkami

Bezkontaktní mobilní platby v Polsku zažívají boom

Autor: Tereza Zavadilová

Komentáře

Čtěte také

Ropa je nejlevnější za poslední tři měsíce

Ropa je nejlevnější za poslední tři měsíce aktualizováno

Světové ceny ropy dnes výrazně klesly, americká lehká ropa West Texas Intermediate (WTI) se tak dostala na tříměsíční minimum pod 43 dolarů za barel. Ceny tlačí dolů obavy… více

Mobilní web