Novinky ve spořicích účtech útočí na tradici

4.6.2010 8:04   |  

Přetrvávající nejistota na trzích způsobuje, že spořicí účty jsou stále atraktivní a v Čechách již není jediná banka, která by je nenabízela a neinzerovala. Zatímco v marketingových kampaních na spořicí produkty jsou finanční instituce stále vynalézavější a mluví o úrokových sazbách „za dva roky“ nebo „až do…“, v praxi se stále jedná o jednoduchý produkt, kde hlavním kritériem zůstává úroková sazba, dostupnost prostředků a případné poplatky.

Mladí dravci

Největší banky jdou stále opatrnou cestou konzervativních úroků či různých omezení zhodnocování prostředků na spořicích účtech.

S nejvyššími sazbami bez výraznějších překážek tak přicházejí na českém trhu méně zavedené finanční instituce, jako již tradičně ING, LBBW Bank, UniCredit Bank nebo AXA. Poslední jmenovaná ještě do minulého týdne vedla s účtem úročeným 2,5 procenta ročně (od 1. června úrok snížila na dvě procenta) plus případným půlprocentním bonusem na konci roku při průměrném ročním zůstatku vyšším než 40 tisíc korun. Účet je dostupný přes internet, zpoplatněna je až třetí odchozí platba a existuje i možnost výběru peněz kartou, ovšem za 29 korun.

Když ptáčka lapají…

Vždy je třeba mít na paměti, že atraktivní marketingová sazba tu není na věčnost: ještě nedávno měla jedny z nejzajímavějších sazeb mBank. Potom pamatujeme několikaměsíční epizodu, kdy více než na tříprocentní úrok lákala GE Money Bank. Své období slávy pamatují i jiné spořicí produkty, které dnes již ze srovnání nevycházejí nejlépe. Je to ovlivněno jednak měnícími se podmínkami na trhu a jednak počáteční snahou bank přilákat nové klienty a prosadit se na trhu a následně sazbu snížit na průměr či podprůměr.

Vyklízení předních pozic

Nedávno s novým spořicím kontem ke svým účtům přišla i UniCredit Bank, která zvolila cestu pásmového úročení. Zde je třeba odhlédnout od billboardové sazby „až 3,5 procenta“ a soustředit se na takzvané efektivní úročení, které „zprůměruje“ úrok v jednotlivých pásmech pro zvolený zůstatek na účtu. Pásmové úročení totiž vypadá tak, že část zůstatku například od nuly do 50 tisíc korun úročí jinou sazbou než další část zůstatku od 50 tisíc do sta tisíc. V určitém pásmu je potom sazba nejvyšší, a právě tu spatříte v reklamě.

V tabulce je takto srovnáno úročení při zůstatku sto tisíc korun u jednotlivých produktů. Nejlépe nyní vychází AXA a Partners Konto. Mezi prvními se do nedávna držel i nestor spořicích účtů ING Konto, nicméně i ten, stejně jako například Citibank, snížil úroky v reakci na květnový pokles úrokových sazeb ČNB.

Lehce uložit i vybrat

Kromě úrokové sazby je u spořicích účtů zásadní likvidita prostředků, tedy jejich okamžitá a bezplatná dostupnost. Ta je většinou zajištěna převodem prostředků z a na běžný účet a jejich dalším použitím. Některé spořicí účty nabízejí i kartu, ze které je možné prostředky vybírat, často se také jedná o produkt propojený s klasickým běžným účtem. Mít „vše“, tedy běžný i spořicí účet pod jednou střechou, má spíše praktické výhody: nemusíte se učit používat dvě různá internetová bankovnictví, zůstatky vidíte na jednom místě a převádíte je mezi oběma účty rychleji. V tomto mají navrch tradiční bankovní domy, které dokážou nabídnout konkurenceschopný spořicí účet.

Autor je analytikem společnosti Partners

Autor: Martin Vlnas

Komentáře

Čtěte také

Vrbětice: soud osvobodil firmy zbrojaře Strnada, argumenty ÚOOZ vyšuměly

Vrbětice: soud osvobodil firmy zbrojaře Strnada, argumenty ÚOOZ vyšuměly

Krajský soud ve Zlíně se plně ztotožnil s argumenty obhajoby a zprostil pět osob a firmy Excalibur Army a Real Trade Praha obžaloby ze skladování zakázaných výbušnin ve Vrběticích… více

Mobilní web