O aktiva pojišťovny Direct se pere konkurence

Jednání o převzetí aktivit končící pojišťovny Direct vrcholí. Zájem o klientské portfolio potvrzuje například pojišťovna Uniqa. „Zvažujeme všechny zajímavé příležitosti, které se na pojistném trhu objeví,“ sdělila bez dalších podrobností mluvčí společnosti Eva Svobodová.

 Direct pojišťovna končí
23.7.2012 12:03   |  

Týdeník Euro má informace, že kolem Directu krouží, kromě pojišťovny Uniqu i další hráči. Ve hře jsou údajně například pojišťovny Triglav, Allianz či Slavia. „I kdyby tomu tak bylo, nemohu vám to potvrdit,“ naznačuje Petr Baný, šéf pojišťovny Triglav, která stejně jako Allianz či Slavia posiluje on-line prodejní kanál. Ten byl až dosud výhradní doménou právě pojišťovny Direct. Zájem je přitom nejen o klientský kmen, který čítá zhruba pětasedmdesát tisíc aktivních smluv. Allianz i Slavia ovšem reagují na dotaz týdeníku Euro shodně: „Bez komentáře.“

Je libo klienty, anebo licenci?

Zástupci společnosti vyjednávání o prodeji potvrzují. „Oslovili jsme několik pojišťoven. Jednáme s těmi, které měly zájem. Konkrétnější být ale nemohu,“ konstatovala mluvčí Direct pojišťovny Kateřina Krásová. Britskému majiteli Directu, skupině RSA, se nedařilo prodat svou tuzemskou dceru jako celek, proto nyní skupina vyjednává o převzetí jednotlivých aktivit samostatně. Zájem o samostatné aktivity je přitom mnohem vyšší než v případě prodeje společnosti jako celku. A dolů musela jít zřejmě i s cenou. „Vyjednáváme o prodeji licence i internetového know-how, tedy jak pojišťovna dělala marketing a prodej po internetu. Zaznamenali jsme i zájem o naši formu spolupráce s řetězcem Tesco, firmou Cetelem, mBank nebo firmou AAA. Další aktivum, o které projevila konkurence zájem, je naše call centrum,“ uvedl zdroj z RSA, který naznačuje, že zájem projevují i hráči mimo pojistný trh. Například z bankovního trhu, z oblasti energetické či investičních fondů.

Děkujeme, nechceme

Některé pojišťovny ale na rovinu přiznávají, že zájem o klienty dlouhodobě ztrátové pojišťovny Direct nemají. „Nevyjednáváme. Nicméně máme informace, že k nám hodně klien¬tů, zejména v pojištění vozidel, přirozeně přechází,“ poznamenal mluvčí Kooperativy Milan Káňa. Zájem či jakákoli jednání s pojišťovnou Direct vyloučila rovněž například ČSOB Pojišťovna či Česká pojišťovna.

Důvodem je především fakt, že Direct svým agresivním konkurenčním přístupem přispěl velmi výrazně k tomu, že se ceny povinného ručení na českém trhu dostaly pod hranici nákladů. A na to také doplatil. Před rokem pojišťovna přiznala kumulovanou ztrátu ve výši 1,4 miliardy korun.

Před nízkými cenami, které nejsou dlouhodobě udržitelné, ostatně varuje také Česká asociace pojišťoven. Ceny povinného ručení podle šéfa České asociace pojišťoven Tomáše Síkory klesly od roku 2005 o patnáct procent. „Nás spíše než povinné ručení zajímají cestovní produkty, které Direct začal dělat poslední rok. Je pravděpodobné, že klienti Direct pojišťovny budou očekávat drasticky nízkou cenu,“ potvrzuje šéf Triglav pojišťovny Petr Baný.

Kdo bude další?

Kromě nízkých cen ale Direct doplatil také na masivní investice do marketingu, bez kterých se ovšem prodej výhradně přes internet neobejde. „Myslím si, že miliarda šla jen na marketing. Vzhledem k tomu, kolik mají předepsaného pojistného, nemusí být člověk expert, aby pochopil, že po dvou letech to bylo potřeba zredukovat,“ domnívá se Baný. Pokud jde o podíl na trhu, podařilo se přitom Directu dosáhnout jen na 0,3 procenta. To byl také důvod, proč britský majitel rozhodl o ukončení činnosti. RSA, která Direct vlastní od roku 2009, oznámila toto strategické rozhodnutí poslední červnový týden.


Více čtěte:

Raiffeisenbank nabízí aktiva za osm miliard

Zkáza lodi Costa Concordia se pojišťovnám prodraží


Je ale možné, že Direct je jen první obětí cenové války, o čemž se na trhu rovněž spekuluje. „Může dojít k nějaké koncentraci. Že někdo někoho koupí, to se stát může, ale že by někdo odešel jako Direct, neočekávám,“ domnívá se Baný.

Pojišťovna vstoupila do Česka v polovině května 2007 s přímým prodejem autopojištění . Nejprve šlo o povinné ručení, které doplnila o havarijní pojištění. V dubnu 2009 přidala nabídku pojištění majetku a odpovědnosti občanů a od loňského podzimu nabízela i cestovní pojištění. Jan Čarný, který po celou dobu coby generální ředitel a předseda představenstva pojišťovnu Direct vedl, svou funkci opustil a formálně už není v pracovním poměru.

Článek najdete v aktuálním vydání týdeníku Euro

Autor: Petra Pelantová, Euro

Komentáře

Čtěte také

T-Mobile zvažuje vytvořit TV stanici s příspěvky diváků

T-Mobile zvažuje vytvořit TV stanici s příspěvky diváků

Mobilní operátor T-Mobile zvažuje rozšířit nabídku své internetové televize. Jednou z možností by mohla být stanice, jejíž program by byl významně složen z příspěvků veřejnosti… více

Komerční prezentace
Mobilní web