Platební karta jako jízdenka: Dopravci zvažují možnosti

Zprostředkovatelům plateb kartami se rýsuje šance na expanzi do nového trhu - České dopravní podniky začaly řešit, jak přijímat bankovní bezkontaktní karty nejen jako platební řešení, ale případně také jako nosič jízdenky v tramvajích, vlacích či autobusech.

Ilustrační foto
11.3.2014 7:49   |  

Doprava představuje díky množství zákazníků a plateb velmi lákavé odvětví. Například jen v Praze se loni prodalo přes 46 milionů klasických jízdenek za 1,2 miliardy korun. Při průměrném poplatku za bezkontaktní platbu kartou 0,6 procenta se tak dá hovořit až o několika milionech korun ročně jen z činnosti DPP.

Na přelomu roku vznikla pracovní skupina složená ze zástupců městských dopravních podniků, České asociace organizátorů veřejné dopravy a z manažerů asociace Visa a společnosti MasterCard. V projektu jako konzultant figuruje také Česká spořitelna.

„Elektronické odbavení cestujících prozatím nepoužíváme a právě standardizace a interoperabilita by mohla jeho zavedení v našich podmínkách usnadnit,“ uvedl vedoucí útvaru strategie a řízení dopravy DP města České Budějovice Radek Filip.

Jeden čip pro všechny

Uvedená pracovní skupina chce už letos v červnu vydat návrh, jak vytvořit jednotný koncept využití dostupné čipové technologie pro všechny dopravních podniky. „Tento plánovaný koncept by měl zajistit, aby cestující věděli, jak své karty v dopravě používat bez ohledu na místního dopravce nebo město,“ vysvětlil Marcel Gajdoš z asociace Visa Europe.

Anketa

Používali byste platební kartu jako jízdenku?

Ano   74% Ne   23% Nevím   4%

V anketě hlasovalo 685 čtenářů.
Hlasování bylo ukončeno.

další ankety

Následně začne testování systému ve vybraném městě. První ostré spuštění však dopravní podniky očekávají nejdříve za dva roky. „Výhodou celého systému je efektivita takového řešení a velmi nízké vstupní náklady nejen pro dopravce, ale i cestujícího,“ upozornila Martina Kirchrathová z MasterCard ČR a SR. Osobní data cestujících zůstanou utajena. Karta totiž v systému vystupuje pouze jako prostředek platby či nosič jízdenky, veškeré systémy spravující dopravní kupony si budou dopravní podniky zajišťovat samy.

„Pokud si ověříme, že tento systém je použitelný a užitečný pro naše zákazníky, budeme zvažovat možnost využití bezkontaktních bankovních karet pro potřeby placení jízdného v MHD,“ tvrdí tisková mluvčí DP města Brna Linda Hailichová.

„Naším prvním výstupem bude pořízení nového odbavovacího systému, který plánujeme v roce 2015. Jsme konzervativní, a proto uvažujeme pouze s možností placení jednotlivého jízdného prostřednictvím bezkontaktních platebních karet,“ uvedl výkonný ředitel DP města Ústí nad Labem Radek Chobot.

Nový trh

Pokud se dopravní podniky rozhodnou využívat bankovní karty, hlavním hráčům v karetním byznysu – společnosti MasterCard a asociaci Visa - se otevře nová oblast plateb, z níž budou moci inkasovat poplatky. Oba subjekty čelí kritice ze strany obchodníků, veřejnosti i Evropské komise, která nedávno dokonce přistoupila k přímé regulaci. Zatím jen v rámci účtování poplatků v přeshraničním platebním styku, další kroky jsou však podle bruselských úředníků v přípravě.

„Jsou věci, které se doposud velmi dlouho neřešily jakkoliv koncepčně. Proběhla řada poměrně nahodilých projektů. Opencard nicméně může představovat přechodový systém či modul k něčemu zcela novému. Jestli to bude po vzoru platebních karet nějaká samolepka či karta, aplikace v mobilu pro NFC či cokoliv jiného, to je otázka pro experty,“ poznamenal nedávno k tematice v rozhovoru s E15 první náměstek primátora Prahy Jiří Vávra.

Z iniciativy sice nevzejde nová univerzální dopravní karta, lze však konstatovat, že pohyb cestujícího napříč městskými dopravními podniky by se v příštích letech mohl výrazně zlehčit.

„Jakmile se ukáže, že využití bezkontaktní bankovní karty zjednoduší nákup jízdního dokladu a odstraní tak jednu z bariér využívání veřejné dopravy zejména u nepravidelných cestujících, budeme se touto myšlenkou jistě zabývat,“ uvedla Martina Poršová z DP měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

Myšlenka je jednoduchá – bankovní kartu má každý občan, tak proč by města měla riskovat a vytvářet projekty městských dopravních karet na vlastních, uzavřených či jinak těžko kompatibilních systémech? Ukázkovým případem přešlapu v této oblasti je například pražská Opencard, na níž hlavní město vydalo přes miliardu korun a která je po několika letech provozu minimálně diskutabilní.

Celosvětový standard
Takzvaný EMV c-less standard tu na trhu již několik let a za tu dobu jen v Evropě vzniklo více než 1,3 milionu akceptačních míst. Na trzích jako je Česká republika nebo Slovensko již došlo k masové adopci této technologie.

Čtěte také:

Praha schválila vznik firmy pro správu opencard, vloží do ní 100 milionů

Zase bruselský šiml, myslí si o platební legislativě spotřebitelé

Karetní poplatky se sníží. Evropa přijme plán společnosti Visa

Autor: Marek Schwarzmann

Komentáře

Čtěte také

Plyn dál poteče i přes Česko a Slovensko, slibuje Gazprom

Plyn dál poteče i přes Česko a Slovensko, slibuje Gazprom

Ruský plynárenský podnik Gazprom ujistil slovenského přepravce plynu Eustream, že slovenská i česká síť pro přepravu plynu se bude dlouhodobě využívat i v případě vybudování… více

Komerční prezentace
Mobilní web