Poradci mohou přijít o lukrativní provize za životní pojištění

Zastropování provizí za zprostředkování životního pojištění a rozložení jejich výplaty finančním poradcům na pět let místo nynější jednorázové platby. To jsou hlavní body pozměňovacího návrhu novely o pojišťovnictví, který podpořil rozpočtový výbor sněmovny. Pokud poslanci změny odhlasují, přijdou externí poradci ročně o několik miliard korun, tyto peníze by pojišťovny měly připsat k dobru svým klientům. Podle unie finančních zprostředkovatelů ale návrh slibuje nemožné.

Ilustrační foto
17.5.2015 15:00   |  

Návrh poslance Ladislava Šincla, který odkývala drtivá většina členů výboru napříč politickým spektrem, určuje strop pro provize na úrovni 1,5násobku ročního pojistného, tedy na 150 procentech roční platby. V současnosti poradci v průměru inkasují 180 procent. Vyplácení provize by se podle návrhu mělo rozložit na pět let. Navíc, pokud klient smlouvu ukončí dříve, odměna se poměrně zkrátí.

Anketa

Máte životní pojištění?

Ano Ne

V anketě hlasovalo 250 čtenářů.

další ankety

Pokud Šinclův návrh projde sněmovnou, ušetří díky němu pojišťovny na provizích pro externí zprostředkovatele zhruba čtyři miliardy korun. Tyto peníze si však nenechají, ale pošlou je svým klientům, což je také důvod, proč změny podpořilo i ministerstvo financí.

„Oproti předchozím návrhům na regulaci provizí, které se v průběhu legislativního procesu objevovaly, obsahuje stávající pozměňovací návrh zcela nový požadavek, aby pojišťovna promítla případnou vrácenou provizi i do takzvaného odkupného, takže část provize získají přímo klienti,“ vysvětlil pro E15.cz mluvčí resortu Radek Ležatka. Odkupné je částka, kterou každý zákazník získá po zániku životní pojistné smlouvy například výpovědí, aniž došlo k pojistné události.

Klíčová ochrana spotřebitele

Ministerstvu se také zamlouvají dopady rozložení výplaty provize na pět let a poměrného krácení v případě výpovědi. Nyní zprostředkovatelé dostávají provize jednorázově ihned po uzavření nové smlouvy a „ochranná lhůta“ je namísto navrhovaných pěti let pouze dvouletá. Externí poradci jsou tak motivováni k tomu, aby každé dva roky přicházeli za klienty s konkurenční nabídkou. Klidně i za těmi, které před časem sami naverbovali.

„Navrhované řešení by mělo vést ke snížení motivace zprostředkovatele k bezdůvodnému přepojišťování klientů, což podle našeho názoru povede ke zvýšení ochrany spotřebitele, která je pro nás klíčová,“ dodal Ležatka. S tím souhlasí i Česká národní banka. „Obecně podporujeme regulaci směřující k ochraně klientů,“ sdělila její mluvčí Kateřina Bartůšková. Postoj ČNB k pozměňovacímu návrhu Šincla je nicméně podle ní neutrální.

Verbování klientů

Důsledkem nynější časté praxe, kdy externí poradci „verbují“ již naverbované klienty, je fakt, že polovina smluv na životní pojištění končí do pěti let od sjednání. Tato polovina představuje podle informací z trhu pro pojišťovny zhruba 20 miliard korun zaplaceného pojistného, přičemž 50 procent z těchto peněz, tedy asi 10 miliard, ale inkasují zprostředkovatelé na odměnách.

Částka, o níž by se díky pozměňovacímu návrhu poslance Šincla snížily provize, činí výše zmíněné čtyři miliardy korun, což není málo. Během dalšího projednávání novely se proto příští týden dá ještě čekat tuhý boj.

Jiří Šindelář: Návrh slibuje nemožné
Unie společností finančního zprostředkování s pozměňovacím návrhem poslance Šincla nesouhlasí. Uvádíme názor jejího předsedy Jiřího Šindeláře:
Předně je třeba upozornit na skutečnost, že pozměňovací návrh slibuje nemožné: Na jednu stranu má zamezit tzv. přetáčení smluv, na druhou stranu chce peníze z těchto transakcí přesunout ke klientovi. Ve skutečnosti ale návrh směřuje k tomu, aby zabránil v přetáčení smluv zprostředkovatelům, které pojišťovnám odvádí klienty a nutí je neustále zlevňovat produkty. Takové přetáčení je pro klienty výhodné, podobně jako u změny dodavatelů energií nebo jiných služeb, avšak nevýhodné pro pojišťovny, které tím přicházejí o „dojné krávy“ ze starých nevýhodných smluv.
Překlápění smluv samotnými pojišťovnami v rámci „zkvalitňování služeb“ má i nadále zůstat beztrestné. Podle návrhu bude dokonce potrestán pouze ten zprostředkovatel, který původní smlouvu uzavřel, aniž by bylo zřejmé, jak může zabránit tomu, aby ji nepřepojistil někdo jiný. Paradoxně tak návrh bude legalizovat situaci, kdy zprostředkovatel pojišťovně přivede klienta, ta jej vzápětí přepojistí a tím ušetří na provizi pro zprostředkovatele.
A jak je to s přesunem peněz z přetáčení smluv ke klientům? Návrh zvyšuje odkupné pro klienty z rezervotvorných (spořících) smluv, kterých je ovšem dnes uzavíráno minimum. Nedozvíme se z něj, že z pojistek na rizika, kterých je drtivá většina, klient nedostane nic. Peníze, o které návrhem poslance Šincla přijdou zprostředkovatelé, tak skončí v kapsách pojišťoven.
Pokud se bude skutečně jednat o čtyři miliardy, pak jde o peníze, které poputují od českých živnostníků, kteří zde platí daně a utrácejí své výdělky, k zahraničním subjektům, kterým patří pojišťovny a které své zisky a výdělky přesouvají do zahraničí. Z toho je zřejmé, že návrh, který si s největší pravděpodobností samy napsaly, hájí především zájmy pojišťoven.

Čtěte také:

Průzkum: Kvalitní životní pojištění? V Česku stále velký problém

Životní pojištění často nepřináší jistotu. V čem je chyba

Drahé mýty: Ruším životní pojištění. Mám lepší nabídku!

Finanční poradci mají žně - loni utržili skoro 10 miliard

David Vagaday Autor: David Vagaday vedoucí editor E15.cz

Komentáře

Čtěte také

Mnichov: Střelba nemá souvislost s uprchlíky ani IS, tvrdí policie

Mnichov: Střelba nemá souvislost s uprchlíky ani IS, tvrdí policie Video

Útok, při němž v pátek v Mnichově střelec zabil devět lidí a pak sám sebe, neměl politický motiv. Na tiskové konferenci to dnes řekl mnichovský policejní ředitel Hubertus Andrä,… více

Mobilní web