Povinné ručení zdraží do deseti procent, pojišťovnám vznikly nové náklady

Přes sedm milionů tuzemských řidičů si v příštím roce připlatí za povinné ručení v průměru několik stokorun. Lidé z pojišťovacího trhu odhadují, že zvýšení by nemělo přesáhnout deset procent. Na vině zdražení je několik legislativních změn, například nový občanský zákoník i příspěvky pojišťoven na hasiče.

 Povinné ručení zdraží
24.11.2014 5:52   |  

„Ceny se zvýší o sedm až devět procent,“ odhaduje Vratislav Hybner, předseda představenstva pojišťovací makléřské společnosti IMG. Podobný odhad má rovněž výkonný partner a spolumajitel pojišťovací makléřské společnosti Renomia Pavel Nepala. „V průměru to může být o pět až deset procent. Trendem je určitě růst cen.“

Zdražování připouští kromě makléřů také pojišťovací domy. „Půjde o jednotky procent,“ uvádí k cenovému nárůstu mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Již dříve odhadl v médiích šéf České podnikatelské pojišťovny Jaroslav Besperát zvýšení sazeb v průměru o šest až sedm procent. Podobně se vyjádřily rovněž Allianz a Kooperativa.

V současnosti je přitom průměrná sazba povinného ručení podle České asociace pojišťoven pro Škodu Fabia 2531 korun, pro Octavii 3412 a například pro Volkswagen Golf 3326 korun. Při zdražení o devět procent by se povinné ručení majitelům vozu Fabia zvýšilo o téměř 230 korun a Octavie dokonce o 307 korun.

Sazby šly léta dolů

Za růstem cen povinného ručení stojí několik faktorů. V minulosti pojišťovny několik let sazby snižovaly. Ty začaly růst až po sedmi letech v letošním roce. „U povinného ručení se odvětví dostalo do ztráty,“ upozorňuje Nepala. V období nízkých sazeb navíc přišly změny zákonů, které tlačí na růst cen. Občanský zákoník, který platí od začátku roku, zvýšil náhrady vyplácené pojišťovnami.

„Průměrná škoda na zdraví meziročně vzrostla o padesát procent na 600 tisíc korun,“ uvádí výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora a dodává: „Nárůsty ale rozhodně nejsou konečné, protože stabilizace soudních rozhodnutí nastane nejdříve v řádu několika let.“

Ještě vyšší nárůst zaznamenalo bolestné, které je nejčastějším nárokem. „V této oblasti došlo v průměru ke zhruba trojnásobnému nárůstu plnění,“ zdůrazňuje mluvčí Kooperativy Milan Káňa. „Například podvrtnutí nohy či natažení krční páteře bylo odškodňováno základní částkou 2400 korun, dnes stejná diagnóza generuje odškodnění zhruba 7500 korun.“

Nové náklady pro pojišťovny

Pojišťovny zároveň musejí odvádět tři procenta do nově zavedeného Fondu zábrany škod a navíc musejí platit paušální poplatky za výjezdy hasičů, které jsou 5600 korun za hodinu.

Na pojišťovny zároveň dopadá rozhodnutí soudů, které jim nařizují plnit náhrady dílů poškozených aut v plné výši. V minulosti totiž pojišťovny platby snižovaly kvůli opotřebení automobilu. Proti této praxi se však postavil Ústavní soud.

Další tlak na růst cen může přinést zrušení příspěvků nepojištěných řidičů do garančního fondu České kanceláře pojistitelů. O tom v současnosti jedná Poslanecká sněmovna. Pokud by návrh prošel, pojišťovny by musely do fondu přispívat samy. „Zvýšené náklady pojišťovny logicky promítnou do cen povinného ručení,“ uzavírá Síkora.


Čtěte také:

Dopravní nehoda: Jak správně postupovat

Povinné ručení může dramaticky zdražit i nezaviněná nehoda

Povinné ručení? Limit aspoň 50 milionů, radí specialistka

Autor: Vladan Gallistl

Komentáře

Čtěte také

Zátěžové testy bank: u dna skončily UniCredit, Société Générale i Erste

Zátěžové testy bank: u dna skončily UniCredit, Société Générale i Erste

Většina evropských bank by obstála i za velmi hluboké recese, některé ale i tak budou muset posílit kapitál. Ukázaly to výsledky zátěžových testů, které zveřejnil Evropský… více

Mobilní web