PPF se připravuje na další nákupy. Až za miliardu eur

24.6.2010 7:14   |  

Finanční skupina PPF Group dosáhla úrovně, kdy je schopna nakupovat další aktiva bez toho, že by se předtím musela zbavovat jiných firem. Celková aktiva skupiny jsou nyní kolem 11 miliard eur, ale PPF se stále poohlíží po nových příležitostech na trhu.

„Jakmile se taková příležitost objeví, jsme schopni zaktivovat až 900 milionů eur,“ uvedl muž číslo dvě PPF a pětiprocentní akcionář skupiny Jiří Šmejc. Připustil, že by se čeští finančníci společně s partnery z italské Generali mohli pustit například do akvizice některé z pojišťoven na ruském trhu. Již dnes tam PPF Investments drží minoritní podíl v pojišťovně Ingosstrach, kde však svádí neustálé boje s majoritním vlastníkem – ruským podnikatelem Olegem Děripaskou.

Celá skupina PPF v čele s Petrem Kellnerem loni dosáhla rekordního čistého zisku z pokračujících operací za 271 milionů eur. Největší část byznysu připadá právě na Rusko (asi 55 procent aktiv), kde se dařilo poskytovateli spotřebitelských úvěrů Home Credit díky rozsáhlým úsporám nákladů, lepšímu vymáhání pohledávek a rozsáhlé databázi, která umožňuje lépe hodnotit jednotlivé dlužníky.

Podle Šmejce není PPF typickým investorem typu private equity, ale jde jí o dlouhodobější rozvoj byznysu. „Cílem není rychle prodat,“ řekl Šmejc. Skupina PPF hodlá také dál vyhledávat strategické partnery, kteří přinášejí znalost určitého teritoria či odvětví – podobně jako v případě loňského vybudování Energetického a průmyslového holdingu společně s J&T.

Home Credit bude „bankou McDonald’s“

Před pár lety mnozí pochybovali, zda se vůbec ruský Home Credit and Finance Bank (HCFB) dokáže vypořádat s nesplácenými spotřebitelskými úvěry. Dnes je HCFB naopak hlavním „želízkem v ruském ohni“ skupiny PPF. Podobně jako celá skupina, dosáhl i HCFB loni rekordního čistého zisku – 117 milionů eur. A za jednu z největších předností považuje muž číslo dvě PPF Jiří Šmejc největší databázi více než 18 milionů klientů v Rusku. Díky tomu je dnes rozhodování, komu úvěr poskytnout a komu nikoliv, mnohem snazší.

PPF podle všeho vyšla i další sázka pro období krize: ano spotřebitelským úvěrům, ne hypotékám a půjčkám na auta. „Úvěry s krátkou splatností jsou v krizi nejefektivnější. V případě potřeby lze rychle přehodit výhybky,“ říká Šmejc. HCFB má také zdaleka největší aktiva z celé skupiny Home Credit ve výši 2,2 miliardy eur, na druhém místě je česko-slovenský trh s 660 miliony.

Nyní se celá skupina Home Credit vydává cestou retailové „banky podle McDonald’s“. Cílem je zvýšit objem ziskových produktů. „Tyto produkty budou jednoduché, rychlé, srozumitelné,“ tvrdí Jiří Šmejc. A PPF do budoucna zvažuje také vstup na burzy nebo spolupráci s případnými novými strategickými partnery. Kromě Ruska je dalším velkým cílem Čína, kde dnes Home Credit poskytuje více než tisíc úvěrů denně a v roce 2011 by měl dosáhnout přechodu od počátečních investic ke generování zisku.

PPF považuje za úspěch také ovládnutí většinového podílu v ruské síti obchodů se spotřební elektronikou Eldorado, byť restrukturalizace byla podle Šmejce hodně náročná a bolestivá – z 34 tisíc zaměstnanců jich nakonec zbylo jen 18 tisíc. Zablokovaná je naopak situace v pojišťovně Ingosstrach, kde PPF Investments vlastní menšinový podíl, ale je stále na kordy s většinovým akcionářem Děripaskou. Tomu po krizovém období znovu narostla křídla. Kellnerovi lidé by podíl byli ochotni prodat, ale otázkou je, zda najdou vhodného kupce. Šmejc však považuje za důležité, že se podařilo menšinový podíl uhájit.

HCFB Rusko

» funguje od roku 2002 jako jeden z prvních na trhu
» ovládá 27 procent trhu
» aktiva celkem: 2,2 miliardy eur
» aktivní zákazníci: 3,5 milionu

Pramen: PPF Group

Autor: Jan Žižka

Komentáře

Čtěte také

Dušan Šrámek: Babišův celní hazard

Dušan Šrámek: Babišův celní hazard

Ministr financí Andrej Babiš chce, aby celníci mohli vyšetřovat daňové trestné činy. To dnes může jen policie. Dále by se měla Celní správě rozšířit pravomoc na prověřování… více

Mobilní web