PPF uvolňuje šrouby na ruském trhu

18.8.2010 7:13   |  

Po časech utažených šroubů nastává pro skupinu PPF Petra Kellnera na ruském bankovním trhu oživení. Tamní banka Home Credit and Finance Bank (HCFB), která je stoprocentní dcerou PPF, začala poskytovat hotovostní úvěry novým klientům.

A banka Nomos, v níž má PPF podíl téměř 30 procent, podepsala dohodu s garančním fondem Moskevské oblasti o spolupráci při financování malých a středních podniků. Právě úvěrování tohoto segmentu nyní Nomos posiluje. „Je to počátek návratu ke stavu před krizí,“ řekl deníku E15 mluvčí skupiny PPF Milan Tománek.

Tománek uvádí, že platební morálka v Rusku se zlepšila, problematická část aktiv byla pokryta opravnými položkami už v roce 2009 a zlepšilo se také vymáhání pohledávek v případě HCFB. „To nám umožňuje jít do o něco vyššího rizika,“ uvedl mluvčí. Na druhé straně stále platí, že HCFB neposkytuje úvěry na nákup aut a hypotéky.

Rusko je pro PPF největším trhem, připadá na něj 55 procent aktiv skupiny. Nomos je pátou největší soukromou bankou v Rusku. Home Credit Rusko (tedy HCFB) má aktiva ve výši 2,2 miliardy eur, zatímco aktiva na druhém největším, česko-slovenském, trhu Home Creditu dosahují necelých 670 milionů eur.

Právě HCFB v minulosti čelila pochybám, zda se dokáže vypořádat s nesplacenými spotřebitelskými úvěry. Během krize se omezila na klienty, kteří představují menší riziko. Muž číslo dvě PPF Jiří Šmejc již dříve prohlásil, že díky databázi více než 18 milionů klientů v Rusku je dnes snazší rozhodování komu úvěr poskytnout.

Banka Nomos se zatím zaměřovala především na investiční a privátní bankovnictví, nyní se hodlá kromě menších podniků pustit i do retailu. Podobně jako v pojišťovně Ingosstrach (tam je akcionářem PPF Investments) patří skupině PPF v Nomosu minoritní podíl. Ale na rozdíl od souboje s Olegem Děripaskou v Ingosstrachu žádné konflikty s ostatními akcionáři Nomosu Kellnerovi lidé nemají. Patří mezi ně ruský finančník Alexandr Nesis a slovenský podnikatel Roman Korbačka.

Bankovní McDonald’s HCFB je dnes pro PPF „želízkem v ruském ohni“. Ovládá 27 procent trhu spotřebitelských úvěrů, má 3,5 milionu aktivních zákazníků. Do budoucna chce být retailovou „bankou podle McDonald’s“ s jednoduchými a rychlými produkty. Kromě toho PPF drží podíl v bance Nomos, která se má stát „vysoce diverzifikovanou bankou“. PPF sází i na to, že Nomos finančně podpoří podnikání skupiny.

Autor: Jan Žižka

Komentáře

Čtěte také

Bavorsko zvýší počet policistů, odmítá bezpečnostní politiku Merkelové

Bavorsko zvýší počet policistů, odmítá bezpečnostní politiku Merkelové

Bavorský premiér Horst Seehofer se po uzavřeném zasedání bavorského zemské vlády distancoval od postoje kancléřky Angely Merkelové k migrační krizi. Kancléřčino "to zvládneme" prý… více

Mobilní web