Raiffeisen řeší, co se Zuno. Včetně zániku

Raiffeisen řeší, co se Zuno. Včetně zániku
29. července 2013 • 10:45
Nízkonákladová internetová banka Zuno dělá už delší dobu starosti své rakouské matce, skupině Raiffeisen. Její manažeři si lámou hlavu, co dál se značkou, která je zatím přítomna pouze na českém a slovenském trhu a která „nadělila“ skupině do konce loňského roku kumulovanou ztrátu 95 milionů eur (téměř 2,5 miliardy korun).

Krajní řešení naznačil minulý týden ředitel tuzemské odnože Raiffeisenbank Mario Drosc. V rozhovoru pro Lidové noviny prohlásil: „Jednou z možností je, že by český klientský kmen Zuna přešel pod českou Raiffeisenbank, slovenští klienti Zuna pod slovenskou Tatra banku. Nevím, zda je to preferovaná varianta.“ Pro Zuno, které působí v Česku dva roky, by to znamenalo konec.

Skupina se tváří, jako by Drosc tato slova neřekl. „To víte více než já,“ reagoval mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň na dotaz k převedení klientského kmenu Zuno Bank. „Musíme si uvědomit, že Zuno je součástí naší skupiny. Jako ostatní banky se Zuno adaptuje na dynamicky se měnící prostředí,“ uvedla Ingrid Krenn-Ditzová, mluvčí Raiffeisen Bank International.

„Jsme hrdí na výsledky, které se bance Zuno podařilo v Česku a na Slovensku dosáhnout. Za velmi krátkou dobu jsme si jako nováček vybudovali silnou pozici na náročném trhu retailového bankovnictví,“ říká Aris Bogdaneris, člen představenstva Raiffeisen Bank International, a dodává: „Zuno budeme i nadále podporovat v dalším růstu a momentálně přehodnocujeme více možností, jak lépe sladit aktivity Zuno s lokálními bankami, aby se to promítlo do zvýšení efektivity Zuno a větší spokojenosti našich klientů.“

Zuno nedávno spustilo marketingovou retro kampaň, která přišla na padesát milionů korun. Podle zdrojů z bankovního trhu může jít o poslední pokus banku zachránit, ovšem výrok Maria Drosce tuto snahu pohřbívá.

Načasování je důležité

Na případu banky Zuno se ukazuje, jak zásadní je načasování vstupu na trh a počáteční strategie. Špatný timing se stal osudným Axa Bank, která na trh vstoupila na počátku roku 2010. Letos na jaře svoji činnost ukončila a její klienty nyní přebírá tuzemský UniCredit.

„Když nevybírám poplatky a sazby na trhu padají k nule, je třeba okamžitě nabídnout hypotéky a spotřebitelské půjčky. Tím jsou pro zákazníky i pro mě nízké sazby výhodou, na rozdíl od vkladů. V opačném případě banka nemá stabilní úrokové příjmy,“ řekl deníku E15 bankéř, který si nepřál být jmenován.

Bývalý šéf skupiny Herbert Stepic nebyl podle dostupných informací projektu internetové banky nikdy příliš nakloněn, ale nechal se přemluvit. Protože musel v květnu kvůli skandálu s nákupem bytů v Asii přes firmy v daňových rájích položit funkci, nebude nyní muset řešit, z čeho zalepí díru, která v bilanci RBI po investicích do Zuno Bank zůstane.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!