Raiffeisenbank se daří, netíží ji totiž Řecko

30.8.2011 14:54   |  

Raiffeisenbank v prvním pololetí meziročně zvýšila čistý zisk o 30 procent na 1,209 miliardy korun. K nárůstu výdělků přispěla především nižší tvorba opravných položek. Na rozdíl od několika jiných tuzemských bank pak Raiffeisenbank nemá v portfoliu žádné řecké dluhopisy, jejichž odpisy se u konkurence na poklesu zisku projevily. Aktiva Raiffeisenbank vzrostla o 5,5 procenta na 199,9 miliardy korun.

Tvorba opravných položek banky meziročně klesla o 12 procent. „Situace se zlepšuje především ve firemním sektoru, navíc se nám daří úspěšně vymáhat nesplácené pohledávky. Navíc na rozdíl od jiných českých bank nemáme ani korunu v dluhopisech jakékoli jihoevropské země a nečelíme tak ztrátám způsobeným potížemi těchto zemí,“ komentoval růst zisku generální ředitel Raiffeisenbank Lubor Žalman. Drtivou většinu investic banka směřuje do českých státních dluhopisů.

Čtveřici největších tuzemských bank klesl v souhrnu za první pololetí letošního roku čistý zisk o šest procent na 19,6 miliardy korun. ČSOB, Komerční bance a UniCredit bank čistý zisk hlavně kvůli odpisu řeckých dluhopisů klesl, České spořitelně, která obligace Řecka nemá, se čistý zisk zvýšil.

Výsledky největších tuzemských bank (v miliardách korun)

Odpisy řeckých dluhopisů Čistý zisk pololetí 2011 Meziroční vývoj zisku
KB 1,663 5,48 - 15,5 %
ČSOB 1,1 6,21 - 13 %
UniCredit 0,858 0,668 - 55 %
Česká spořitelna 0 7,21 + 24 %
Raiffeisenbank 0 1,209 + 30 %

Čtěte také: Kolik Řecko stálo největší české banky? Zatím 3,62 miliardy


Provozní náklady rostly kvůli expanzi pobočkové sítě

Provozní náklady Raiffeisenbank meziročně vzrostly o 21,5 procenta na 2,69 miliardy korun hlavně kvůli rozšiřování počtu poboček a s tím souvisejícím nárůstem počtu zaměstnanců. V letošním roce čeká banku největší expanze pobočkové sítě v historii, letos a příští rok chce otevřít asi 40 nových poboček a nabrat několik set nových lidí.

„Vedle prémiových klientů budeme více rozvíjet rovněž služby pro privátní klienty pod značkou Friedrich Wilhelm Raiffeisen,“ dodal k prioritám pro letošní rok Žalman.

Žalman: Privátní bankovnictví roste nejrychleji

E15: Mluvil jste o tom, že Raiffeisenbank vidí velký potenciál v privátním bankovnictví? Jak se mu v rámci banky daří?

V současnosti je to nejrychleji rostoucí část banky. Je to jediná část, kde se ještě udržují dvouciferné nárůsty. Klienti, kteří se kvalifikují do privátního bankovnictví, mají málokdy všechna vajíčka v jednom košíku, peníze mají uložené různě a my zaznamenáváme, že začínají dávat větší část k nám. Máme ale i úplně nové a zajímavé klienty.

(Privátní bankovnictví Raiffeisenbank je určeno pro klienty s majetkem v bance přesahujícím deset milionů korun a vystupuje pod samostatnou značkou Friedrich Wilhelm Raiffeisen – pozn. aut.)

E15: Letos na tuzemský bankovní trh vstoupily nebo se chystají vstoupit nové subjekty: Air Bank, Equa Bank nebo sestra Raiffeisenbank – Zuno Bank. Mají podle vás šanci obstát?

Nebudou to mít lehké. Bank, které se v Česku zabývají retailovým bankovnictvím, je tuším zhruba dvacet, což na deset milionů obyvatel není vůbec málo. A pak to dnešní ekonomické prostředí těmhle legracím příliš nepřeje. Dneska je velká konkurence na vkladech. Je tady jen několik málo bank, které mají přebytek vkladů a celý ostatní zbytek se jim snaží zákazníky přetáhnout. Ti slyší na důvěryhodnost, což hraje pro velké banky, druhá věc je pak cena. Takže banky, co nově vstupují na trh, nemají moc jiných možností, než konkurovat cenou, to je pak ale špatně pro jejich profitabilitu.

E15: A z úvěrového trhu ukrojit mohou?

Vybudovat úvěrovou mašinu není jen tak. To je know-how, které se buduje roky. Distribuční síť je drahá, i když to nemusí být jen pobočky. Dneska jsou snahy úvěrovat přes internet nebo třeba přes mobilní poradce, ale pořád platí, že pobočka je pobočka. A i konkurence v úvěrové oblasti je velká, o firmy se bojuje cenou, takže ani výnosy z úvěrování nejsou kdoví jaké.

E15: Proč tedy skupina Raiffeisen šla do projektu Zuno Bank?

My si myslíme, že v mnoha zemích koncept nákladově nenáročné banky postavené na internetu chybí. Zuno v rámci střední a východní Evropy začíná na Slovensku a Česku, v rozvinutých zemích, kde je už velmi dobře fungující zázemí. Výhodou pak je, že v zemích EU nemusí žádat o bankovní licenci, protože na základě té rakouské už v zemích EU pouze oznamujeme zahájení podnikání.

E15: Jak vnímáte aktuální obavy z ochlazení světové ekonomiky? Jsou podle vás opodstatněné?

Já mám rád termín „nový normál“. Myslím si, že to, co teď zažíváme, je normální. To, co jsme zažívali v letech 2005 až 2008 bylo nenormální. Domnívám se, že lidé, kteří si zvykli na prosperitu, která byla a myslí si, že teď je to jen nějaká chřipka, která přejde, tak budou nepříjemně překvapeni. Myslím si, že jak je to teď, to bude příštích deset let. Dluhy se musí splácet a teď nastal čas splácení dluhů. To, že budou muset redukovat své zadlužení Spojené státy a evropské země, nemůže mít na ekonomiku pozitivní dopad. Na druhou stranu odmítám panikařit a ihned spekulovat o katastrofických scénářích. Žádný šok už nás podle mě nečeká.

E15: Musí se dalšího vývoje obávat i banky?

Co se týká bank, budou takové, které to budou mít složité kvůli tomu, že jsou exponovány v periferních zemích eurozóny. Budou ale i banky, které dělají poctivý byznys a ty na tom špatně nebudou. A banky v Česku mají tu výhodu, že máme poměrně slušnou rozpočtovou disciplínu. České banky pak ani nepůjčovaly v cizích měnách, takže nemáme problémy, co mají banky ve většině jiných zemí střední a východní Evropy a několika v západní Evropě. A nedávné zvýšení ratingu Česka od Standard & Poor's je také pozitivním signálem.

Čtete rádi E15.cz? Nominujte nás v anketě Křišťálová Lupa 2011 v kategorii zpravodajství.

Autor: Ondřej Vrba

Komentáře

Čtěte také

Trump prezidentem? V průzkumu dotahuje Clintonovou. Lépe by si vedl Sanders

Trump prezidentem? V průzkumu dotahuje Clintonovou. Lépe by si vedl Sanders

Donald Trump dotahuje v celostátní popularitě svou soupeřku Hillary Clintonovou, když se během posledního týdne rozdíl mezi nimi snížil ze čtyř na dvě procenta. Vyplývá to z… více

Komerční prezentace
Mobilní web