Sberbank porazila spekulanty, značka Sběr baňk neuspěla

Sberbank porazila spekulanty, značka Sběr baňk neuspěla
2. dubna 2015 • 07:23
Ruská banka Sberbank porazila spekulanty, kteří si chtěli nechat chránit značku Sběr baňk. Úřad průmyslového vlastnictví po dvou a půl letech rozhodl, že značka Sběr baňk vytvořená stejnojmennou firmou z Hradce Králové nebyla podaná v dobré víře, ale s úmyslem co nejvíc napodobit známý název ruské banky.

„Název Sběr baňk nebyl vytvořen z důvodu dodání originality,“ rozhodl předseda úřadu Josef Kratochvíl. Podle něho hradecká firma chtěla značku využívat hlavně ze spekulativních důvodů pro její podobnost s názvem a značkami ruské banky.

Hradecká firma Sběr baňk byla založena v říjnu 2011, necelý rok předtím, než ruská banka převzala v Česku rakouskou Volksbank. Kromě značky si firma zabrala i doménu sberbank.cz. Na této doméně hradecká firma, která s veřejností nekomunikuje, provozovala stránku o sběru baněk, obsah stránek byl ale nefunkční.

Společnost Sběr baňk podle obchodního rejstříku vlastní Pavel Juránek. Ten se už jednou do podobného sporu dostal. V roce 2005 si totiž koupil doménu telefonica. cz. Tu Juránek získal v době, kdy se objevily první informace, že Telefónica je jedním ze zájemců o koupi Českého Telecomu. Soud doménu nakonec Juránkovi rovněž odebral a předal španělské telekomunikační společnosti Telefónica.

Snaha využít známých značek či domén není v Česku neobvyklá. V minulosti se například soudil Deutsche Telekom o stránky Tmobile.cz a T-mobile.cz a další operátor Vodafone o doménu vodafone.cz.

Ruská banka už loni v dubnu uspěla ve sporu o doménu sberbank.cz u Rozhodčího soudu při Hospodářské a agrární komoře. Ten doménu přisoudil bance a rozhodl, že původní majitel z Hradce Králové jednal v rozporu s dobrými mravy hospodářské soutěže. A to zejména tím, že využil známosti ruské značky Sberbank s cílem přilákat na svůj web nové internetové uživatele. U registrace samotné značky Sběr baňk ale byla hradecká firma zpočátku úspěšná. Úřad průmyslového vlastnictví loni v září totiž rozhodl, že hradecká firma v žádném případě nenapodobila značku Sberbank a neparazituje na dobrém jméně ruského finančního domu. Podle jeho expertů obě firmy působí v jiných segmentech trhu, a nemohlo tedy dojít k matení zákazníků. Námitky banky ale nyní uznal v odvolacím řízení šéf značkového úřadu Josef Kratochvíl.

Snaha využít známých značek či domén není v Česku neobvyklá. V minulosti se například soudil Deutsche Telekom o stránky Tmobile.cz a T-mobile.cz a další operátor Vodafone o doménu vodafone. cz. Tyto případy skončily mimosoudní dohodou a vyplacením desítek tisíc za přenechání

Autor je spolupracovníkem redakce

Autor: Tomáš Fránek
 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!