Sberbank porazila spekulanty, značka Sběr baňk neuspěla

Ruská banka Sberbank porazila spekulanty, kteří si chtěli nechat chránit značku Sběr baňk. Úřad průmyslového vlastnictví po dvou a půl letech rozhodl, že značka Sběr baňk vytvořená stejnojmennou firmou z Hradce Králové nebyla podaná v dobré víře, ale s úmyslem co nejvíc napodobit známý název ruské banky.

Pobočka Sberbank na pražském Andělu
2.4.2015 7:23   |  

„Název Sběr baňk nebyl vytvořen z důvodu dodání originality,“ rozhodl předseda úřadu Josef Kratochvíl. Podle něho hradecká firma chtěla značku využívat hlavně ze spekulativních důvodů pro její podobnost s názvem a značkami ruské banky.

Hradecká firma Sběr baňk byla založena v říjnu 2011, necelý rok předtím, než ruská banka převzala v Česku rakouskou Volksbank. Kromě značky si firma zabrala i doménu sberbank.cz. Na této doméně hradecká firma, která s veřejností nekomunikuje, provozovala stránku o sběru baněk, obsah stránek byl ale nefunkční.

Společnost Sběr baňk podle obchodního rejstříku vlastní Pavel Juránek. Ten se už jednou do podobného sporu dostal. V roce 2005 si totiž koupil doménu telefonica. cz. Tu Juránek získal v době, kdy se objevily první informace, že Telefónica je jedním ze zájemců o koupi Českého Telecomu. Soud doménu nakonec Juránkovi rovněž odebral a předal španělské telekomunikační společnosti Telefónica.

Snaha využít známých značek či domén není v Česku neobvyklá. V minulosti se například soudil Deutsche Telekom o stránky Tmobile.cz a T-mobile.cz a další operátor Vodafone o doménu vodafone.cz.

Ruská banka už loni v dubnu uspěla ve sporu o doménu sberbank.cz u Rozhodčího soudu při Hospodářské a agrární komoře. Ten doménu přisoudil bance a rozhodl, že původní majitel z Hradce Králové jednal v rozporu s dobrými mravy hospodářské soutěže. A to zejména tím, že využil známosti ruské značky Sberbank s cílem přilákat na svůj web nové internetové uživatele. U registrace samotné značky Sběr baňk ale byla hradecká firma zpočátku úspěšná. Úřad průmyslového vlastnictví loni v září totiž rozhodl, že hradecká firma v žádném případě nenapodobila značku Sberbank a neparazituje na dobrém jméně ruského finančního domu. Podle jeho expertů obě firmy působí v jiných segmentech trhu, a nemohlo tedy dojít k matení zákazníků. Námitky banky ale nyní uznal v odvolacím řízení šéf značkového úřadu Josef Kratochvíl.

Snaha využít známých značek či domén není v Česku neobvyklá. V minulosti se například soudil Deutsche Telekom o stránky Tmobile.cz a T-mobile.cz a další operátor Vodafone o doménu vodafone. cz. Tyto případy skončily mimosoudní dohodou a vyplacením desítek tisíc za přenechání

Autor je spolupracovníkem redakce


Čtěte také:

Zisk největší ruské banky Sberbank výrazně klesl, téměř o čtvrtinu

Ruská Sberbank napadla západní sankce u Soudního dvora EU

Autor: Tomáš Fránek

Komentáře

Čtěte také

Shell omezil investice do fotovoltaiky. Musí prý zjistit, jak na ní vydělat

Shell omezil investice do fotovoltaiky. Musí prý zjistit, jak na ní vydělat

Ropná společnost Royal Dutch Shell omezí investice do solární energetiky, dokud nebude dostatečně zisková. Prohlásil to generální ředitel Ben van Beurden. Na jednání s akcionáři… více

Komerční prezentace
Mobilní web