Trh strukturovaných produktů se rychle zotavuje z útlumu

29.4.2011 7:17   |  

Tuzemský trh s takzvanými strukturovanými produkty, nejčastěji známými ve formě strukturovaných dluhopisů, se rychle uzdravuje po pádu během krize. Svědčí o tom objem prodejů těchto produktů v loni a v prvním čtvrtletí letošního roku.

Loni se v Česku prodaly strukturované produkty za více než 22 miliard korun. O rok dříve to bylo 9,5 miliardy, v předkrizovém roce 2007 však 29,5 miliardy korun. Vyplývá to z údajů společnosti londýnské Arete Consulting.

„Největší boom je u nás patrný v letech 2005 až 2007. Finanční krize znamenala pochopitelně pokles zájmu o investiční produkty obecně, strukturované nevyjímaje. Zhruba v posledním roce vidíme, že se zájem investorů obnovuje, a věříme, že se rychle vracíme zpět k úrovním před krizí,“ míní Štěpán Nývlt, specialista strukturovaných produktů banky UniCredit.

Nejoblíbenějším podkladovým aktivem nadále zůstávají akcie, na něž jsou vázány téměř dvě třetiny strukturovaných produktů. Roste zájem o zajištěné produkty, což potvrzuje Pavel Drahotský ze Citibank: „V posledních letech i díky krizi je markantně viditelný odklon od vysoce volatilních titulů a přesun aktiv investorů do klidnějších vod s instrumenty, které nabízí přednostně ochranu investované jistiny.“

Dnes tyto produkty nabízí většina velkých bank. Některé je vydávají samy, jiné distribuují produkty svých mateřských společností či třetích stran. „V posledních letech se snaží prosadit s podobným typem investičních produktů i životní pojišťovny, jež tak často k rizikové životní pojistce doplní strukturovanou investici. Je dobré připomenout, že banky i v tomto ohledu podléhají přísné regulaci ze strany ČNB. Ta se ovšem na tyto produkty distribuované pojišťovnami víceméně nevztahuje. Distribuci investičních produktů bank upravuje v Česku od roku 2008 zejména původní evropská směrnice známá pod zkratkou MiFID. Úprava se tak vztahuje na tyto produkty v podobě cenných papírů (dluhopisy, certifikáty). Depozita, takzvaně strukturovaná, pod tuto regulaci nespadají,“ poukazuje na rozdílné tržní podmínky Nývlt.

Banky také při poskytování některých služeb spolupracují s partnerskými firmami ve skupině. Například Komerční banka ve svém portfoliu strukturované dluhopisy úplně postrádá. „Pro zájemce o tento typ investice nabízíme produkty v rámci investičního životního pojištění,“ uvedla mluvčí Komerční banky Monika Klucová.

Typy strukturovaných produktů

Základní dělení strukturovaných produktů je podle jejich formy (certifikát, dluhopis, depozitum a podobně). Dále pak podle garance návratnosti investované částky (plně garantovaná, s omezenou garancí, negarantovaná). V každém případě však platí, že investor nese kreditní riziko emitenta produktu.

Autor: Zdeněk Pečený

Komentáře

Čtěte také

Skupina ČEZ prodává sídliště v Praze-Písnici i s nájemníky

Skupina ČEZ prodává sídliště v Praze-Písnici i s nájemníky

Energetická skupina ČEZ se zbavuje realitního dědictví, které na státní podnik přešlo ještě z dob socialismu. Aktuálně nabízí k prodeji soubor panelových domů v Praze 4 poblíž… více

Komerční prezentace
Mobilní web