V kampani ČSOB se zloděj rovná snědý muž | E15.cz

V kampani ČSOB se zloděj rovná snědý muž

V kampani ČSOB se zloděj rovná snědý muž
25. června 2014 • 06:24
Protiromské nálady v české společnosti se zřejmě rozhodla zobchodovat ve své poslední kampani skupina ČSOB. Ve vizuálu, který je součástí kampaně na bankopojištění s mottem „Pojistěte si rodinné stříbro, než odjedete chytat bronz,“ zobrazuje zloděje, vykrádajícího dům. Ten má zřetelně romské rysy.

Banka si neuvědomuje, že reklama je nevhodná. „Náš představitel zloděje není romského původu a ani nikdy nebylo myšleno, aby tak vypadal. Všichni aktéři reklamní kampaně na bankopojištění od ČSOB jsou české národnosti a většinového etnika. Myšlenka, že by se v kampani měl objevit herec jiného etnika, nikdy ani nebyla předmětem kreativity tvůrců reklamy,“ uvedla mluvčí ČSOB Pavla Hávová. Tvůrcem reklamy je agentura VCCP, ta na otázky deníku E15 ohledně své kreativy neodpověděla.

Nicméně reklama ofenzivně působí. „Je to nefér. Samozřejmě taková stereotypizace je černobílý, respektive spíše černý, příklad toho, co přesně v integraci děláme špatně, mimo jiné,“ uvedla šéfka Muzea romské kultury Jana Horváthová.

Rada pro reklamu: Vše je OK

„Reklama je mocný nástroj, jak v lidech vyvolat určitý pocit. To všichni víme a v současné atmosféře a 21. století bych očekávala od firem, které se hlásí ke společenské odpovědnosti jako jednomu ze svých základních kamenů firemní filozofie, větší důraz na to, komu a s jakým zadáním reklamu zadám a co jí chci vlastně sdělit. Stereotypy by se měly rozkrývat, bořit a ne je ještě podporovat,“ řekla mluvčí ministra pro lidská práva Jarmila Balážová.

Etiku v reklamě sleduje Rada pro reklamu. Výkonný šéf Rady Ladislav Šťastný potvrdil, že rada na tuto reklamu dostala snížnost s ohledem na rasistický podtext. Nicméně arbitrážní komise 12. června rozhodla, že reklama je nezávadná.

ČSOB kampaň bankopojištěníČSOB kampaň bankopojištěníAutor: ČSOB

Z kauz poslední doby rada řešila nejčastěji stížnosti na dehonestující zobrazení žen v reklamě, na druhém místě byla ochrana spotřebitele. Předchozí stížnost s podnětem na rasismus řešila rada naposled před pěti lety. Tehdy firma GlaxoSmithKline ve spotu s mottem „Nechte se očkovat“ – šlo o očkování proti žloutence – použila vizuál, kde žena v ochranných rukavicích stojí v MHD vedle muže tmavé pleti. Ani tuto reklamu nevyhodnotila arbitrážní komise jako závadnou.

 

businessinfo.cz

  • Stát shromažďuje příliš mnoho dat, hrozí zneužití, varují poplatníci před kontrolním hlášením
  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí