V kampani ČSOB se zloděj rovná snědý muž

Protiromské nálady v české společnosti se zřejmě rozhodla zobchodovat ve své poslední kampani skupina ČSOB. Ve vizuálu, který je součástí kampaně na bankopojištění s mottem „Pojistěte si rodinné stříbro, než odjedete chytat bronz,“ zobrazuje zloděje, vykrádajícího dům. Ten má zřetelně romské rysy.

vizuál kampaně ČSOB
25.6.2014 6:24   |  

Banka si neuvědomuje, že reklama je nevhodná. „Náš představitel zloděje není romského původu a ani nikdy nebylo myšleno, aby tak vypadal. Všichni aktéři reklamní kampaně na bankopojištění od ČSOB jsou české národnosti a většinového etnika. Myšlenka, že by se v kampani měl objevit herec jiného etnika, nikdy ani nebyla předmětem kreativity tvůrců reklamy,“ uvedla mluvčí ČSOB Pavla Hávová. Tvůrcem reklamy je agentura VCCP, ta na otázky deníku E15 ohledně své kreativy neodpověděla.

Anketa

Považujete kampaň za nějak urážlivou?

Ano   10% Ne   90%

V anketě hlasovalo 488 čtenářů.
Hlasování bylo ukončeno.

další ankety

Nicméně reklama ofenzivně působí. „Je to nefér. Samozřejmě taková stereotypizace je černobílý, respektive spíše černý, příklad toho, co přesně v integraci děláme špatně, mimo jiné,“ uvedla šéfka Muzea romské kultury Jana Horváthová.

Rada pro reklamu: Vše je OK

„Reklama je mocný nástroj, jak v lidech vyvolat určitý pocit. To všichni víme a v současné atmosféře a 21. století bych očekávala od firem, které se hlásí ke společenské odpovědnosti jako jednomu ze svých základních kamenů firemní filozofie, větší důraz na to, komu a s jakým zadáním reklamu zadám a co jí chci vlastně sdělit. Stereotypy by se měly rozkrývat, bořit a ne je ještě podporovat,“ řekla mluvčí ministra pro lidská práva Jarmila Balážová.

Etiku v reklamě sleduje Rada pro reklamu. Výkonný šéf Rady Ladislav Šťastný potvrdil, že rada na tuto reklamu dostala snížnost s ohledem na rasistický podtext. Nicméně arbitrážní komise 12. června rozhodla, že reklama je nezávadná.

Z kauz poslední doby rada řešila nejčastěji stížnosti na dehonestující zobrazení žen v reklamě, na druhém místě byla ochrana spotřebitele. Předchozí stížnost s podnětem na rasismus řešila rada naposled před pěti lety. Tehdy firma GlaxoSmithKline ve spotu s mottem „Nechte se očkovat“ – šlo o očkování proti žloutence – použila vizuál, kde žena v ochranných rukavicích stojí v MHD vedle muže tmavé pleti. Ani tuto reklamu nevyhodnotila arbitrážní komise jako závadnou.


Čtěte také:

Pošťáci spolu s ČSOB chtějí vozit pro obchodníky a hostinské hotovost

VCCP připravila pro ČSOB kampaň na bankopojištění

Jan Lamsek skončil po 19 letech ve vedení ČSOB

Autor: Tereza Zavadilová

Komentáře

Čtěte také

Schäuble si opět vzal na paškál nízké úrokové sazby v eurozóně

Schäuble si opět vzal na paškál nízké úrokové sazby v eurozóně

Německý ministr financí Wolfgang Schäuble opět podrobil kritice nízké úrokové sazby Evropské centrální banky (ECB). V rozhovoru s německým listem Frankfurter Allgemeine… více

Mobilní web