Ve finanční gramotnosti Češi zaostávají

21.2.2011 10:15   |  

Problematikou finanční gramotnosti se v České republice zabývá několik organizací. Centrem všech aktivit by mělo být ministerstvo financí, které si koneckonců loni nechalo společně s Českou národní bankou připravit výzkum finanční gramotnosti mezi českými občany.

Vhodný produkt

Mezi základní zjištění patřil fakt, že pravidelně si odkládá peníze stranou jako rezervu 60 procent lidí, z nichž dvě pětiny nechávají peníze na běžném účtu. Vědí tito lidé, co je to inflace, a že když nechávají své peníze povalovat na běžném účtu, okrádají sami sebe?
Zajímavé bylo také zjištění, že pouze polovina lidí ví, co by udělala, kdyby se dostala do obtížné finanční situace. Správné finanční myšlení je velkým celospolečenským problémem a je potřeba na něj upozornit. Z konečných výsledků totiž vyplývá, že Češi mají v oblasti hospodaření se svými penězi ještě značné mezery, nepřemýšlí nad dopady svých činů a hlavně nemají jasno v tom, čeho chtějí se svými penězi dosáhnout.

Mezinárodní problém

Další zjištění pramení i z takzvaného Smart Money Indexu, který si nechala vypracovat jedna z bank. Index byl vytvořen na základě odpovědí respondentů na otázky týkající se jejich finančního chování, vzdělanosti a praktického využívání finančních produktů mezinárodního průzkumu finanční gramotnosti. Doslova by se dal Index interpretovat jako odpověď na otázku, do jaké míry ovládáme své finance. Z celkových sta bodů dosáhli Češi padesáti šesti, což se na první pohled jeví jako špatný výsledek. Obdobně si však vedli Lotyši (55 bodů) a Maďaři (54 bodů). Nejhůře pak v průzkumu odpovídali Rumuni (51 bodů) a Rusové (50 bodů). Co z toho vyplývá? Špatná finanční gramotnost je tedy problémem napříč státy a na povrch vyplouvá zejména v zemích, které nemají tradici bohaté nabídky finančních služeb a kde nefunguje finanční vzdělávání.

Hubnout, nebo počítat?

Nejčerstvějším varováním je prosincový výzkum společnosti Ipsos Tambor. Respondenti odpovídali na to, jaká si dávají nejčastější předsevzetí do nového roku. Z výsledků průzkumu vyplývá, že více než polovina dotázaných si ze zásady žádné předsevzetí nedává. Když už si Češi novoroční sliby dávají, tak volí ty tradiční, jakými jsou dodržování správné životosprávy a počáteční lednové nadšení pro hubnutí. Zároveň se ale projevila finanční krize a 20 procent Čechů se letos chce lépe starat o své finance. Kolik z nich si ale skutečně dá tu práci a pro kolik z nich bude mít závazek lépe hospodařit se svými penězi stejně dlouhé trvání jako závazek zhubnout?

Zdlouhavé přípravy

Zodpovědnému nakládání s penězi příliš nepomáhá ani stát. Když se loni diskutovalo o změnách ve stavebním spoření, stát nevyužil jedinečnou příležitost, kdy všichni mluvili o svých úsporách, aby lidem vysvětlil, jak pečovat o své peníze. Vláda už v roce 2005 rozhodla, že by finanční vzdělávání mělo probíhat i na základních a středních školách, ale implementace trvá neuvěřitelně dlouho – mimo jiné i proto, že učitelé se tohoto tématu sami bojí.

Jasný plán

Typickým chováním Čechů je sázení na osvědčené a mít v rukou potřebnou jistotu. Tu by ale neměli hledat v úsporách na běžném účtu, ale měli by uvažovat strategicky. Základem finanční stability rodiny by pak mělo být finanční plánování a schopnost stanovit si jasný dlouhodobý plán. V opačném případě může jakákoliv drobná nestabilita ohrozit celou rodinu – stačí se jen podívat na tisíce rodin, které se dostaly do dluhové pasti jen proto, že zanedbali tvorbu rezervy na nenadálé výdaje nebo zajištění rizik ztráty příjmů živitele rodiny. Pro začátek však stačí, aby si každá rodina nebo jednotlivec udělal vlastní inventuru příjmů a výdajů a přemýšlel nad tím, co chce se svými penězi dosáhnout. Poctivě provedená inventura je nejdůležitějším krokem k finanční gramotnosti.

Autor je ředitelem pro rozvoj a péči o klienty společnosti Partners

Autor: Tomáš Prouza

Komentáře

Čtěte také

Automobilka PSA dosáhla rekordního zisku, vydělala 33 miliard za půl roku

Automobilka PSA dosáhla rekordního zisku, vydělala 33 miliard za půl roku

Francouzská automobilka PSA Group, která zahrnuje značky Peugeot a Citroën, v prvním pololetí více než zdvojnásobila čistý zisk na rekordních 1,21 miliardy eur (téměř 33 miliard… více

Mobilní web