Staropramen má nového majitele. AB InBev prodává pivovary v Evropě

15.10.2009 10:34   |  

Anheuser-Busch InBev se dohodl na prodeji svých pivovarů ve východní Evropě investiční společnosti CVC Capital Partners za 2,23 miliardy dolarů, což je 38,6 miliardy korun. Pro český pivovarnický trh to znamená, že Staropramen mění majitele. CVC totiž vlastní pivovary v Bosně a Hercegovině, Chorvatsku, České republice, Maďarsku, Černé Hoře, Rumunsku, Srbsku a na Slovensku.

Cena za pivovary AB InBev by se podle dohody mohla případně vyšplhat až na 3,03 miliardy dolarů, v závislosti na návratnosti investice pro CVC. AB InBev současně získá přednostní právo na odkup pivovarů v případě, že se je CVC rozhodne prodat.

Součástí dohody, která by měla být dokončena do ledna 2010, je platba 1,618 miliardy dolarů v hotovosti, 448 milionů dolarů nezajištěných obligací s odloženou splatností na šest let a 165 milionů amerických dolarů v podílech menšinových akcionářů. Leuven, hlavní pobočka AB InBev v Belgii, obdrží až 800 milionů dolarů.“Jsme velmi potěšení, že můžeme oznámit transakci, která nám umožňuje překročit náš závazek, že dosáhneme sedm miliard dolarů v odprodejích, “řekl generální ředitel společnosti InBev Carlos Brito.

Jedná se o největší odkup akcií v Evropě od pádu banky Lehman Brother. AB InBev se již před tím dostal do dluhů kvůli akvizici Anheurser-Busch, za kterou skupina zaplatila na 52 miliard dolarů. Obchod tehdy sjednotil pod jednu střechu značky Budwaiser a Stella Artois.

Skupina CVC, která má po celém světě rozsáhlé aktivity a vlastní více než 50 firem od Formule 1 až po výrobce zavazadel Samsonite, v rámci transakce zvýšila dluhy u bank o jednu miliardu dolarů.

AB InBev kraluje pivovarnickému trhu v Srbsku, Chorvatsku a Montenegru, na českém trhu je na druhé příčce hned za firmou SABMiller, stejný post zastává také v Bulharsku, kde vede Haineken. V Rumunsku je na třetím místě po Heinekenu a SABMilleru.

Mezi hlavní značky AB InBev patří Bud a Budweiser, Stella Artois, Beck, Bass nebo brazilská Brahma. Na českém trhu s pivem měl AB InBev se značkami Staropramen, Ostravan a Braník zhruba patnáctiprocentní podíl, firma v Česku prodává také značky Stella Artois či Hoegaarden.

„Prodej středoevropských aktiv A-B InBev pomůže financovat loňskou akvizici, ve které InBev koupil konkurenční Anheuser-Busch za padesát dvě miliardy dolarů. Prodejem aktiv v Jižní Korei, Číně, Skotsku a Irsku a USA již A-B InBev získal 9,5 miliardy dolarů,“ okomentoval událost Radek Schmied, partner Redbaenk. Podle něj se jedná o poměrně významnou transakci ve středoevropském regionu - ukazuje se totiž, že finanční investoři jako CVC stále hrají významnou roli v oblasti fúzí a akvizic a jsou schopni konkurovat strategickým investorům i v době krize.

Pivovary Staropramen loni bez započtení zahraniční licenční výroby prodaly 3,26 milionu hektolitrů piva a překonaly tak svůj předloňský rekord, více v ČR vyrobil jen Plzeňský Prazdroj, dlouhodobý lídr trhu. Zisk společnosti Pivovary Staropramen se loni snížil přibližně o polovinu na 289,6 milionu korun z předloňských 578,4 milionu korun. Tržby z prodeje ale firmě meziročně vzrostly na 4,05 miliardy z 3,84 miliardy korun v roce 2007.

Autor: prh, pda

Komentáře

Čtěte také

V Panamě se po devíti letech budování otevírá rozšířený průplav

V Panamě se po devíti letech budování otevírá rozšířený průplav Video

Sedm desítek světových politiků, monarchů a prezidentů včetně amerického prezidenta Baracka Obamy a čínského prezidenta Si Ťin-pchinga se dnes zúčastní slavnosti otevření… více

Komerční prezentace
Mobilní web