Autobazary drtí technologické trendy. Stovky musely skončit, zbytek se snaží přizpůsobit | E15.cz

Autobazary drtí technologické trendy. Stovky musely skončit, zbytek se snaží přizpůsobit

Autobazary drtí technologické trendy. Stovky musely skončit, zbytek se snaží přizpůsobit
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Profimedia

Jiří Liebreich

Trh s ojetými vozy prochází výraznou konsolidací. Podle Asociace prodejců použitých automobilů skončilo jen za posledních pět let šest stovek autobazarů, nyní jich tak funguje zhruba 460. Důvodem je podle předsedy asociace Petra Přikryla neschopnost inovovat nabízené služby za využití moderních technologií. Naopak z velkých prodejců se postupně stávají spíše technologické firmy, přičemž samotný prodej ojetiny představuje jen část byznysu.

Firmy se tak zkoušejí přizpůsobit zejména rozmachu chytrých telefonů. „V poslední době nastávají podstatné změny k lepšímu. Díky mobilním aplikacím si mohou kupující prověřit vozidlo, získat reference o modelu i obchodníkovi či si spočítat náklady na provoz. Pouze s tradičním modelem prodeje bez inovací si už autobazary nevystačí,“ vysvětluje Přikryl.

Úbytek menších autobazarů nahrává velkým hráčům, kteří hlásí nárůst prodejů. Díky tomu mohou dál vylepšovat technologické zázemí. „Ojetin se prodává třikrát více než nových aut a nic nenasvědčuje změně. I s menším počtem prodejců každý rok přibývá prodaných vozů,“ dodává Přikryl.

Největší prodejce ojetých vozů AAA Auto loni prodal jen v Česku téměř 47 tisíc automobilů a letos investuje dvě stě padesát milionů korun do technologických inovací. „Největší část z letošního rozpočtu půjde na aplikace určené klientům,“ říká Stanislav Gálik, šéf nového inovačního centra.

Nutnost rozšířit portfolio služeb potvrzuje i ředitel strategického rozvoje Auto ESA Pavel Foltýn. „Obchod prošel výraznou změnou, velcí prodejci musejí nabídnout stejné služby jako prodejci nových vozů. Do rozvoje investujeme jednotky milionů korun ročně. Samozřejmostí jsou virtuální prohlídky nebo on-line chaty s odborníky,“ popisuje Foltýn. Přes internet prodá autobazar desítky vozů ročně.

Podobně hodnotí vývoj Tereza Zimáková z marketingového oddělení Davo Car. „Firemní softwary i webové stránky neskutečně pomáhají zkrátit prodej, například on-line podpisem smluv. Musíme se ale naučit správně odprezentovat klientům vymoženosti moderních automobilů,“ podotýká.

Bilance: Češi nakupují auta jako posedlí, za starý naftový kombík dají majlant

Konkurenční autobazar Mama Car letos plánuje investice právě do on-line prezentace. „Lidé tráví více času s chytrým telefonem, upřednostňují cílené sdělení, které reflektuje jejich potřeby. Sílí potřeba zákazníků získat komplexní službu začínající u prověření vozů před nákupem,“ uvedla Renata Dvořáková z marketingu prodejce.

„Zákazníci více hledí na najeté kilometry vozu a za nižší číslo jsou ochotni si připlatit. Stále se chceme orientovat na prodej ojetých aut v nejlikvidnější cenové kategorii do tří set tisíc korun,“ dodává Dvořáková.

Legendární žabotlamy dožívají, v Praze dojíždí poslední tři. Prohlédněte si jejich hřbitov
OBRAZEM: Konec oranžového dýmu. V ruských hutích ukončili archaickou výrobu
OBRAZEM: Spartak oslaví 65 let. Auto na počest Zápotockého ale žádná lidovka nebyla
Retrostroje: Československý Rolls Royce. Připomeňte si, jak vypadala produkce slavné waltrovky
Díly do závodních speciálů Tatry dodává i hradecká Kovárna. Podívejte se na její výrobu

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!