Češi a Slováci urvali historický rekord, jsou největšími výrobci aut v přepočtu na obyvatele | E15.cz

Češi a Slováci urvali historický rekord, jsou největšími výrobci aut v přepočtu na obyvatele

Tomáš Stingl

Historický rekord ve výrobě aut hlásí Česká republika i Slovensko, dva největší producenti v přepočtu na obyvatele. 

Evropská unie prožila automobilový rok. Nákupní apetit Evropanů i firem přinesl loni prodej více než 14,6 milionu osobních vozů. Jde tak o růst již třetí rok za sebou. Meziročně byly prodeje vyšší o 6,8 procenta. Včera o tom informovalo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Údaje ukázaly mírný pokles podílu největší evropské automobilky Volkswagen, která drží necelou čtvrtinu trhu s prodejem 3,5 milionu vozů. Německá automobilka se potýká s důsledky skandálu kolem falšování testů emisí, její klíčová značka VW si ovšem přesto udržela vedoucí pozici na trhu.

Komentář Tomáše Stingla: Být, či nebýt autostánem?

Česká značka Škoda je v unijním srovnání na devátém místě. Právě automobilky sídlící v Česku loni zažily krasojízdu, která skončila podle očekávání historickým rekordem. V Česku se loni vyrobilo 1,344 milionu osobních vozů. To znamená meziroční růst o více než osm procent a přepis historických tabulek. Statistiku včera zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP. Polepšili si všichni tři tuzemští výrobci. Nejvíce, a to o celkem 12,5 procenta, zvýšila produkci Škoda Auto. Ta vyrobila přes 765 tisíc osobních vozů. Nošovická automobilka Hyundai přidala meziročně pět procent s výrobou 358 tisíc aut.

Češi si koupili rekordní množství nových aut, nejvíc od Škodovky

Kolínská TPCA zvedla produkci o necelé procento na přibližně 221 tisíc vozů. Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Bohdana Wojnara se zejména Škoda a Hyundai dostaly na hranici svých stávajících výrobních kapacit. „Nikdo nepočítá s tím, že tempa růstu mohou být i nadále tak vysoká, ne-li dvouciferná. Těch osm procent bude těžké překonat,“ uvedl Wojnar. Zvýšení by se podle něj letos mohlo pohybovat kolem pěti procent. Dařilo se hlavně vývozu aut, který se loni zvýšil o 8,6 procenta. Domácí prodeje stouply o čtyři procenta.

Výroba motorových vozidel v ČR v roce 2016Výroba motorových vozidel v ČR v roce 2016Autor: AutoSAP
„Růst automobilového průmyslu bude letos pokračovat, i když tempo růstu bude zhruba poloviční,“ předpokládá hlavní ekonom Komerční banky Jan Vejmělek. Podle něj stojí za loňským úspěchem českého průmyslu, který vzrostl celkově o čtyři procenta, právě automobilový segment. V dalších průmyslových sektorech už situace tak růžová nebyla. Vedle osobních vozů si enormně polepšila i nákladní auta. Jediný tuzemský výrobce, kopřivnická Tatra, potvrdila velký comeback na výsluní. Loni z jejích bran vyjelo 1326 vozidel.
Novinky 2017: Co čeká řidiče v novém roce? Zdražení, ale i méně byrokracie

To je zhruba o polovinu více než rok předtím. Produkce autobusů naopak mírně poklesla na 4388 vozidel. Nejvíce vyrobila společnost Iveco Bus s produkcí 3885 vozů. Druhý SOR dodal 454 autobusů. Ze společnosti KH Motor Centrum vyjelo 49 nových autobusů. Výroba motocyklů v týnecké Jawa Moto klesla, a to o 29 procent na 1228 strojů.

Slovensko zůstává jedničkou
Rekordu loni dosáhl i automotive průmysl na Slovensku, země vyrobila 1,04 milionu aut. Slovensko tak stvrdilo pozici největšího světového výrobce vozů v přepočtu na obyvatele. V žebříčku jej následuje na druhém místě Česká republika. Na Slovensku mají továrny v zemi korejská automobilka Kia, německý Volkswagen a francouzský koncern PSA. V zemi se ještě navíc staví továrna britské automobilky Jaguar Land Rover. Automobilový průmysl se na celkovém výkonu slovenské ekonomiky podílí 12 procenty. V odvětví předloni pracovalo téměř 130 tisíc lidí a v průběhu tří let bude obor potřebovat dalších 14 tisíc nových pracovníků.
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!