Češi propadli kouzlu pronájmu aut, podnikatelé utratili už 24 miliard | E15.cz

Češi propadli kouzlu pronájmu aut, podnikatelé utratili už 24 miliard

9. listopadu 2016 • 06:30

Je to hit posledních let, obliba operativního leasingu roste u domácností i podnikatelů dvojciferným tempem. „Operativní leasing je rozhodně trendem dnešní doby. Speciálně prudce roste v retailovém segmentu, kde jde ve srovnání s korporátním leasingem o novinku,“ potvrzuje Petr Plocek ze společnosti UniCredit Leasing. Ukazuje se to také na výsledcích členů České leasingové a finanční asociace (ČLFA).

„Naši členové poskytli domácnostem prostřednictvím operativního leasingu v prvních třech čtvrtletích letošního roku 2,31 miliardy korun,“ konstatoval Pavel Hálek z ČLFA. „Loni touto dobou to bylo 1,64 miliardy korun, takže meziroční růst činí 41 procent," dodal.

Od hospodářské krize je operativní leasing stále vyhledávanější také u firem, které nechtějí vázat své finanční prostředky. Leasingové firmy za první tři čtvrtletí roku poskytly podnikatelům prostřednictvím operativního leasingu 23,94 miliardy korun. To je o 36 procent více než ve stejném období loni s tím, že na nová a ojetá osobní, užitková a nákladní firemní vozidla šlo za tři čtvrtletí roku prostřednictvím operativního leasingu 19,7 miliard korun. Loni touto dobou to přitom bylo 14,4 miliard korun, meziroční růst tedy činí 37 %. 

Evropský leasing loni stoupl o 9,2 procenta na osm bilionů korun

„Podnikatelé se potýkali s omezeným přístupem k úvěrům, tedy k finančním zdrojům na investice, a proto začali preferovat pronájem formou operativního leasingu,“ vysvětluje Hálek.

A trh si i nadále uchovává značný růstový potenciál. Zatímco v západní Evropě spadá pod režim operativního leasingu až sedmdesát procent nových firemních automobilů, v České republice je to sotva pětina. Využívat ho navíc začaly také soukromé osoby.

Například u společnosti Volkswagen Financial Services (dříve ŠkoFIN), české jedničky s téměř pětinovým podílem na trhu, si pořídila operativní leasing více než polovina firemních zákazníků. U domácností je to zatím jen desetina. „Dříve oblíbený finanční leasing reprezentuje nyní jedno procento z celkového počtu uzavřených smluv,“ zdůraznil Lukáš Cankař, ředitel marketingu a retailového prodeje ve Volkswagen Financial Services. 

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!