Češi si oblíbili cidery, jejich spotřeba vyrostla o 376 procent

Češi si oblíbili cidery, jejich spotřeba vyrostla o 376 procent
15. července 2015 • 09:23
Za poslední rok se v tuzemsku prodalo 1,9 milionu litrů zkvašeného jablečného moštu, tzv. cideru, a Češi za něj utratili 129 milionů korun. V květnu tak meziroční nárůst spotřeby činil 376 procent. Vyplývá to z aktuálních dat společnosti Nielsen, která se na maloobchodní měření specializuje.

Podle společnosti stojí průměrně litr cideru 70 korun. Řadí se tak mezi dražší alternativy piva a radlerů, které byly v ČR oblíbené v minulých letech, ale jejichž prodeje nyní klesly o čtvrtinu. „Trhu cideru aktuálně vévodí značky Carling, Kingswood a Somersby,“ uvedl konzultant společnosti Nielsen Michal Elšík.

Cider je zkvašený jablečný mošt s různými stupni alkoholu. Že je o ně v Česku zájem, dokazuje i zvětšující se nabídka. Pivovary Staropramen letos uvedly kromě třešňové příchutě i cider s chutí limetky a máty. Podle firmy jsou cidery nejrychleji rostoucí kategorií mezi všemi alkoholickými nápoji, v Evropě se očekává mezi lety 2013 a 2017 zvýšení spotřeby o třetinu. Cílovou skupinou jsou mladí lidé.

„Muži i ženy se podílí na spotřebě přibližně stejně,“ uvedla Veronika Horáková z Plzeňského Prazdroje. „Počátkem roku 2014 přitom cidery znalo 15 procent a ochutnalo pouze osm procent dospělé populace,“ dodala s tím, že na začátku letošního roku cider alespoň jednou ochutnala skoro třetina Čechů. Firma letos uvedla i sušší variantu této tekutiny, na trh navíc začala distribuovat nápoje od švédského výrobce Kopparberg s chutí hrušek, jahody s limetkou a bezinky s limetkou.

Na cidery se zaměřily i největší pivovarnické skupiny v Česku

Cidery začaly v posledních letech postupně distribuovat či vyrábět tři ze čtyř největších pivovarnických skupin v Česku: Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen i Budějovický Budvar. Trojka na domácím pivním trhu, skupina Heineken, oznámila až letos na jaře, že začíná v ČR distribuovat nejprodávanější značku jablečného cideru, původně anglickou značku Strongbow.

Na trzích se silnou pivní kulturou, jako jsou Británie, USA, Austrálie a Skandinávie, si mírně alkoholické jablečné nápoje drží deset až 15 procent pivního trhu.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!