Cestovky měly silné léto, prodaly více než dva miliony zájezdů

Cestovky měly silné léto, prodaly více než dva miliony zájezdů
29. září 2015 • 06:15
Houpačka s dobrým koncem. Tak hodnotí cestovní kanceláře končící letní dovolenkovou sezonu. Podle odhadů Asociace cestovních kanceláří překoná letos počet prodaných zájezdů hranici dvou milionů, když za loňský rok udává Český statistický úřad 1,72 milionu.

„Přes všechny negativní a dramatické situace dopadla sezona dobře, optimistické předpoklady se zdají být naplněny,“ uvedl místopředseda asociace Jan Papež. Podle něj vítězily tradiční destinace Chorvatsko, Řecko, Turecko a Slovensko. Naopak propad zhruba o šedesát procent nastal kvůli teroristickému útoku u Tuniska, méně lidí jelo s cestovkami i do Itálie.

„Prodeje takzvaných first minute zájezdů byly snad nejsilnější v historii. Následoval propad způsobený obavami ze situace v některých destinacích, Češi čekali na poslední chvíli. O last minute zájezdy byl nakonec zájem velký,“ shrnula sezonu obchodní ředitelka Blue Style Lenka Berberi.

Řecko zůstává letním hitem, Turecko také

O desítky procent prý roste zájem o zářijové a říjnové odlety do Španělska, Itálie a Řecka. Právě Řecko ale dělalo vedle Tuniska kancelářím nejhlubší vrásky na čele.

„V případě Řecka měli plné ruce práce především naši prodejci, kteří museli odpovídat na velké množství dotazů, nejprve k ekonomické krizi a pak k uprchlické vlně,“ doplnil Jan Osúch z CK Fischer. Zástupci kanceláří se ale vesměs shodují na tom, že Řecko a jeho ostrovy zůstaly letním hitem. To platí i pro Turecko, ačkoli v srpnu po vstupu Turků do syrského konfliktu prodeje mírně opadly.

„Naopak nárůsty jsme zaznamenali u Španělska, Itálie, Chorvatska a Bulharska a také u domácího cestovního ruchu,“ dokreslil mozaiku Hynek Špinar z Čedoku. Nejstarší tuzemská cestovka i proto posiluje tuzemské kapacity. Kanceláře zároveň vesměs hlásí vyšší zájem o zimní pobyty u teplých moří, především v Karibiku, Thajsku a Spojených arabských emirátech.

Cestovní kanceláře jsou v ohrožení
Na trhu zájezdů panuje rozruch kolem nejnovějšího legislativního počinu ministerstva pro místní rozvoj. Podle novely zákona, která je na cestě parlamentem, by měly pojišťovny hradit v případě úpadku cestovky veškeré nároky klientů. Dnes je to dle sjednaného limitu. Pojišťovny už zareagovaly výpověďmi pojištění, bez kterého nemůže cestovka fungovat. Podle Asociace CK může takový postup zlikvidovat stovky kanceláří. V ČR je 942 pojištěných cestovních kanceláří, které prodají ročně zájezdy v hodnotě zhruba 20 miliard korun.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!