Dovoz polského zboží výrazně roste. Nejde jen o potraviny | E15.cz

Dovoz polského zboží výrazně roste. Nejde jen o potraviny

Dovoz polského zboží výrazně roste. Nejde jen o potraviny
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: E15
3. dubna 2013 • 14:01
Česká republika je pro Polsko třetím největším exportním trhem. Hodnota vývozu polského zboží k nám dosahovala v loňském roce téměř 9 miliard eur, což představovalo 6,3 procenta exportu země, informovalo polské ministerstvo hospodářství.

Největším obchodním partnerem Polska zůstává Německo, kde končí přes 25 procent polského vývozu. Na druhém místě je Velká Británie, kam bylo v roce 2012 exportováno zboží v hodnotě 9,5 mliard eur. Celková hodnota vývozu našeho severního souseda rostla i v loňském roce. Podle předběžných údajů dosáhla za rok 2012 celkem 141,9 miliard eur, zatímco v roce 2011 to bylo 136,6 miliard eur.

Podle posledních údajů polského statistického úřadu rostl export země v průběhu prvních dvanácti měsíců loňského roku rychleji, než import. Do zemí Evropské unie směřuje až 75 procent polského exportu. Mezi druhy zboží, které Polsko nejvíce vyváží patří především auta a automobilové součástky. Polský automobilový průmysl je téměř úplně zaměřený na export. Bezmála všechna osobní a přepravní auta vyráběna v Polsku jsou vyvážena a to především do Německa, Itálie, Velké Británie a Francie.

Druhým nejvyváženějším polským zbožím je nábytek. Co do celkového objemu exportu jsou v tomto směru na tom ve světě lépe pouze Čína, Spojené státy a Itálie. V přepočtu na kilogramy je však Polsko druhým největším výrobcem nábyteku hned za Čínou. Důvodem je velký objem výroby za příznivou cenu. V přepočtu na 10 kilogramů je polský nábytek prodáván pouze za 225 eur, zatímco nábytek z Itálie nebo Německa vyjdepřibližně na 430 eur.

Třetím nejvíce vyváženým druhem zboží z Polska jsou televizory. Svoji výrobu tam totiž umístili nejznámější značky jako například LG Electronics, LG Philips, Sharp a Toshiba. V zemi působí také dvě ze tří továren vyrábějících LCD moduly. Přibližně 60 procent všech televizí v evropských domácnostech pochází právě z Polska.

Podobně je tomu i v případě výroby domácích spotřebičů, které co do objemu národního exportu zastávají čtvrté místo. Každá pátá lednička, pračka nebo myčka vzniká právě v Polsku, které v tomto ohledu již předstihlo Německo a Itálii. V Polsku působí 27 továren vyrábějících domácí spotřebiče, většinou se jedná o závody známých zahraničních koncernů jako například Samsung, Bosch-Siemens, Indesit, Whirlpool a Electrolux. Mezi domácí úspěšné výrobce patří značky Amika, Zelmer a MPM Produkt.

Do první desítky nejvíce exportvaného druhu polského zboží patří dále měď, kosmetika, jantarová bižuterie, obuv, potraviny a jachty. Pro zajímavost, až 95 procent domácí výroby polských jachet je vyváženo a to především do západní Evropy. V tomto odvětví funguje v Polsku přibližně 900 firem. Luxusní lodě směřují i do vzdálenějších destinací jako například do Austrálie, Spojených států, Chile, Japonsko a do arabských zemí. Pouze v roce 2011 vyvezlo Polsko 17 tisíc kusů jachet. Jednu z nejvýznamnějších položek exportu potravin představují jablka. Polsko je již několik let největším producentem a vývozcem jablek v Evropě. Pro domácí trh je určeno pouze 40 procent tohoto ovoce. Zbytek je vyvážen a to především na východ do Ruska a na Ukrajinu. V loňském roce dosáhla sklizeň jablek v Polsku 2,5 milionů tun ovoce.

Ministerstvo hospodářství podporuje vývoz polského zboží i na trhy mimo EU, které mají velký ekonomický potenciál, vyznačují se makroekonomickou stabilitou a značnou absorpční schopností. Patří mezi ně například Kanada, Kazachstán, Brazílie a Alžírsko. Na prvním místě je však Turecko, kam Polsko vyvezlo loni zboží v hodnotě 2,4 miliardy eur. Až do 30. června mohou polští podnikatelé žádat stát o finanční podporu na propagaci svých výrobků pro export do zahraničí. Mají možnost se zúčastnit veletrhů, konferencí nebo hospodářských misí. Následně mohou požádat o vrácení až 75 procent nákladů spojených s účastí na těchto akcích. Rezort hospodářství vyčlenil letos na finanční podporu propagace polských firem na zahraničních trzích 160 milionů zlotých (960 milionů korun).

Autor: Euro, Dáša Hyklová
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!