Festivaly hlásí rekordní návštěvnost, přesto hledají nové zdroje financí

Festivaly hlásí rekordní návštěvnost, přesto hledají nové zdroje financí
8. září 2015 • 06:25
Milovický Votvírák, Colours of Ostrava, královéhradecký Hip Hop Kemp či metalový Brutal Assault v Josefově. Mnohé z největších festivalů letos zaznamenaly nárůst návštěvnosti až rekordní výše. K tomu jim pomohly nejen hvězdy jako Björk, Faith No More Sepultura, ale i osvědčené tuzemské kapely a slunečné počasí. Se stoupajícími nároky zahraničních hvězd i na organizaci akcí ale stoupá i tlak na udržení až desetimilionových rozpočtů v černých číslech.

„Bez meziročního nárůstu počtu návštěvníků jsme se mohli lehce dostat do ztráty. Lidí ale přišlo dost, a tak předpokládáme, že ročník bude ekonomicky soběstačný,“ říká mluvčí jedné z nejprestižnějších akcí, ostravských Colours, Jiří Sedlák.

Pražský festival United Islands láká na desítky zahraničních i tuzemských umělců bez vstupného. Sto procent rozpočtu tak pochází od veřejných institucí a soukromých firem.

„V dlouhodobé perspektivě se nám stále daří náklady pokrýt, ale musíme přiznat, že letos po dlouhé době festival neměl generálního partnera, a tak skončil ve ztrátě,“ uvedl za pořadatele United Islands David Gaydečka.

Ačkoliv milovický Votvírák láká každý rok desítky tisíc lidí na akci bez známých zahraničních hvězd, je v oboru spíše výjimkou. Bez účastníka světového jména se stejně jako v zahraničí obejde jen málokterý festival.

Pořadatelé hledají nové cesty, jak zajistit finance

Nároky kapel, ale i diváků na úroveň festivalů každým rokem rostou a napínají rozpočty pořadatelů. U největších dosahují rozpočty vyšších desítek milionů korun. Například náklady Colours of Ostrava činí sedmdesát milionů a Rock for People padesát. Pořadatelé tak musejí hledat stále nové cesty k naplnění rozpočtů.

„Jednoznačně chceme posílit vícezdrojové financování. Máme připravených několik grantových projektů, které se týkají i cestovního ruchu. Vynakládáme velké prostředky na marketing v zahraničí, z čehož by mělo těžit i město, potažmo celý kraj,“ říká šéf Rock for People Michal Thomes.

I tak ale tradiční akce zůstává podle jeho slov festivalem, který stojí ze tří čtvrtin na příjmech ze vstupného a navázaných služeb pro návštěvníky.

Letošní ročník Rock for People po třech letech naplnil dřívější slib a nabídl koncert kultovních amerických Faith No More, jejichž vystoupení v roce 2012 zhatila bouřka. Faith No More se tak zároveň jasně stali jednou ze tří nejdražších kapel ve dvacetileté historii Rock for People. Konkrétní cena však podle pořadatelů zůstává obchodním tajemstvím.

Návštěvnost hudebních festivalů
v Česku v roce 2015Návštěvnost hudebních festivalů v Česku v roce 2015Autor: e15

„Ekonomicky jednotlivé ročníky nehodnotíme, jde o delší časový úsek, kdy dáváme prostor novým konceptům, obměňujeme dramaturgii a podobně. A ekonomický ukazatel není vždy zásadním kritériem,“ míní Thomes.

„Z tohoto pohledu ceníme letošní Hradec velmi vysoko – už kvůli rizikové změně termínu na začátek června. Pokud jde ale o náklady versus příjmy, bilance obou festivalů je vyrovnaná s problikávající červenou barvou,“ dodal.

70 milionů korun činí rozpočet festivalu Colours of Ostrava

V tomto roce ztrátový United Islands doufá, že letošní divácky úspěšný ročník přiláká i nového generálního partnera. Loni si přitom pořadatelé při financování vypomohli i první placenou scénou v Kinského zahradě, na jejíž zřízení si vydělali i crowdfundingovou sbírkou od veřejnosti. Do budoucna ale pořadatelé chtějí stávající bezplatný koncept udržet a vstupné na příští ročník nezavádět.

„Nepočítáme se zásadními změnami v poměrech příjmů. Věříme ale, že se udrží pozitivní přístup diváků k naší nabídce občerstvení a služeb, které nám pomáhají celkové náklady pokrýt,“ říká šéf festivalu David Gaydečka.

„Pokud se nám podaří přesvědčit městské části a magistrát hlavního města Prahy, máme připravený ke spuštění nový projekt, který by festival překvapivě rozšířil a zapojil do financování ve větším poměru diváky,“ podotkl.

Vyšší rozpočet letos měl kvůli investicím do kapel a scén i Colours. I kvůli tomu měl letos festival ve verneovském prostředí industriálních Dolních Vítkovic poprvé ve své čtrnáctileté historii dva generální partnery – k České spořitelně se letos přidala společnost ArcelorMittal Ostrava, jež byla dlouhodobě „jen“ hlavním partnerem.

Česko se stává rájem filmových přehlídek

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!