Fotbal se v Indii dotahuje na kriket, obírá ho o fanoušky | E15.cz

Fotbal se v Indii dotahuje na kriket, obírá ho o fanoušky

Fotbal se v Indii dotahuje na kriket, obírá ho o fanoušky
Forbal může v Indii vytlačit kriket
• 
ZDROJ: profimedia.cz, koláž E15

Aasim Khan

,

Dillí

Mistrovství světa ve fotbale letos hostí Brazílie. Jiná země BRICS, jejíž ekonomika roste neméně rychlým tempem, také pomalu přichází na chuť fotbalové vášni. Indické fotbalové reprezentaci sice v žebříčku FIFA patří nelichotivé 154. místo, ale miliardová země chystá plán, jak se stát velmocí přinejmenším ve sledování fotbalu. Indie je fotbalovým „spícím obrem“, řekl kdysi během své návštěvy prezident FIFA Sepp Blatter. Existují náznaky, že se obr začíná z dlouhého spánku probouzet.

Tvrzení, že Indie je posedlá kriketem, je klišé, ale pravdivé. Většina analytiků nevěří, že by jiný sport mohl probudit vášně indického fanouška tak jako kriket. Status tohoto sportu ilustruje osoba hvězdného pálkaře Sachina Rameshe Tendulkara, jehož v Indii považují za největšího sportovce všech dob. Pálkař vloni získal cenu Bharat Ratna, nejvyšší indický státní řád. Takového uznání se dosud nedočkal žádný indický sportovec, ani několikanásobní olympijští vítězové.

Ocenění ale přišlo až po komerčním úspěchu. Za posledních dvacet let byl Tendulkar reklamní tváří plejády produktů – od osvěžujících nápojů přes pneumatiky, banky a pojišťovny až po čističe vody. Ve chvíli, kdy odcházel do sportovního důchodu, Tendulkar zastupoval 14 značek a jen na reklamách ročně vydělával asi 20 milionů dolarů.

Komerční úspěch kriketu v Indii má řadu příčin, hlavní roli ale hraje obrovská fanouškovská základna diváků, kteří sport sledují v televizi. Je jich zhruba 140 milionů. Fanoušci ale začali představovat komerční hodnotu až po ekonomické liberalizaci v devadesátých letech, kdy mohli marketingoví mágové přetavit popularitu hráčů a národní cítění do reklam na různé značky. Kriketoví hráči jsou většinou zobrazováni v boji za tyto značky, tak jako se na hřišti perou za svoji zemi. Díky tomu je dnes v Indii kriket byznysem v hodnotě několika miliard dolarů.

Nový rival

Kriketu ale roste konkurent. Jak se indická ekonomika propojuje se světem, fotbal se stává stále lákavějším nosičem reklamy. Podle průzkumů je kriket sportem „řadového člověka“, zatímco bohatší, městská střední třída stále víc sleduje fotbal. Na obrazovkách se nejčastěji dívají na evropské kluby jako Manchester United či Bayern Mnichov.

Podle hrubých odhadů dnes v Indii fotbal sleduje 100 milionů lidí, a to hlavně ve státech jako Goa, Kerala a Západní Bengálsko. Agentura pro průzkum sledovanosti TAM media nedávno informovala, že sledování fotbalu prudce roste a pozice kriketu je ohrožena.

Trh už si rozdělují globální firmy a magnáti. Největší indická stanice Star TV patřící australskému vizionáři Rupertu Murdochovi se spojila s největším indickým soukromým konglomerátem Reliance a společně rozjíždějí fotbalovou superligu. Desetiletý kontrakt, jehož hodnota se odhaduje na 400 milionů dolarů, má vytvořit úspěšný byznys model známý z Evropy nebo z Jižní Ameriky.

Fotbalu v Indii chybí národní vášeň, která doprovází sledování kriketu. Příjmy zatím pramení hlavně z reklam navěšených na vysílání evropských klubových pohárů. V roce 2017 ale země hostí MS ve fotbale pro hráče mladší 17 let a právě to by mohl být impulz, který sport v zemi potřebuje. Kriket do země přišel s britskými kolonisty. Jak roste a nabývá na sebevědomí indická střední třída, je dost pravděpodobné, že se fotbal stane brzy stejně oblíbeným i stejně výdělečným.

Autor je členem sítě GlobeReporter.org

Autor: Aasim Khan, Dillí
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!