Generace Y nechce věci vlastnit, indický startup jim pronajme i nábytek | E15.cz

Generace Y nechce věci vlastnit, indický startup jim pronajme i nábytek

24. listopadu 2016 • 06:30
Radek Pavlovič

Sdílená ekonomika proniká do další oblasti života. Takzvaná generace Y, která nepotřebuje vlastnit například auta, zřejmě nechce ani vybavení vlastní domácnosti. Právě na tyto lidi cílí indický startup Furlenco, který zájemcům pronajímá nábytek. Aktuálně obstarává už 15 tisíc domácnosti, do pěti let jich chce milion.

Generace Y žije velmi flexibilně - často mění práci a hodně cestuje. Lide narození mezi lety 1980 a 2000 se proto nechtějí vázat na jedno konkrétní místo.

To si také uvědomil indický startup Furlenco, který zákazníkům umožňuje pronájem nábytku za měsíční poplatek. Pomocí online služby si lze nábytek vybrat a objednat, firma jej následně přiveze a později zase odveze.

Mladí hipsteři mama hotel nechtějí: žijí levně v luxusních komunách

Byznys model prozatím funguje. Čtyři roky fungující indická firma už pronajímá nábytek 15 tisícům domácnostem, přičemž celková hodnota pronájmu se pohybuje kolem 14,5 milionu dolarů (370 milionů korun). Koncem října společnost oznámila, že získala investici ve výši 30 milionů amerických dolarů (760 milionů korun). V nejbližších letech tak Furlenco chystá expanzi do 200 tisíc domácností v dalších indických městech. Do pěti let chce Furlenco obstarávat milion domácností.

"Například Ikea celosvětově uspěla proto, že nabídla kvalitní produkty, které nebyly dřív cenově dostupné. Věříme, že jediný způsob, jak vylepšit tento model je nabídnout pronájem. Myslíme, že model pronájmu má v Indii větší šanci na úspěch," tvrdí Ajith Mohan Karimpana, zakladatel a současný šéf Furlenco.

Chalupaření a generace Y – přežitek minulosti nebo nesmrtelný trend?

"Mileniálové chtějí tu nejlepší kvalitu ve všech aspektech života (...) Tak proč by měli dělat kompromisy v případě nábytku?" ptá se mluvčí startupu. Sluší se dodat, že Furlenco není na globálním trhu jediná firma. Milionové investice získaly i byznysově podobné startupy Pepperfry.com nebo Urban Ladder, jak připomíná web tyinternety.cz.

Generace NOwners

Sdílení, které dostává přednost před samotným vlastnictvím, není jen indický, ale přímo globální fenomén. Marketingový ředitel společnost Deep Focus Jamie Gutfreund pojmenoval generali Y slovem "NOwners" (český překlad by zněl pravděpodobně "NEmajitelé").

Jednou z mála výjimek, na kterou ale generace lidí narozených po roce 1980 nedá dopustit, jsou chytré telefony. Ostatně právě chytré technologie jsou živnou půdou pro sdílenou ekonomiku, připomíná web qz.com.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!