Internetové obchody na Black Friday nadsazovaly slevy. Šlo o lidská pochybení, říkají e-shopy | E15.cz

Internetové obchody na Black Friday nadsazovaly slevy. Šlo o lidská pochybení, říkají e-shopy

Jiří Liebreich

Po vzoru USA a Kanady se snaží čeští obchodníci marketingově využít akci Černý pátek (Black Friday), během které lákají na vysoké slevy. Podle analýzy společnosti Apify, kterou zveřejnil její spoluzakladatel Jakub Balada, však nejvýznamnější e-shopy výši slev mnohdy zveličují tím, že těsně před akcí cenu některých produktů zvyšují. V konečném důsledku tak může zákazník zaplatit více, než kdyby vybraný produkt koupil mimo akci Černý pátek. Prodejci nicméně odmítají, že by šlo z jejich strany o systematické jednání. Přiznávají však, že k pochybením došlo.

Apify analyzovala ceny produktů tří nejvýznamnějších e-shopů - Alzy, Mallu a CZC - v průběhu celého měsíce před Černým pátkem a v době samotné akce. Výsledek? „Vezměte dvě procenta produktů s největší slevou, které nabízíte, zlevněte je ještě v průměru o 12 procent, pro jistotu u některých uměle navyšte původní cenu a na web si dejte “slevy až 80 procent“,“ píší autoři v závěru analýzy.

Ta zmiňuje například vrtačku Black+Decker, kterou mohli lidé pořídit u Mall.cz s avizovanou slevou 45 procent. Autoři studie tvrdí, že obchodník docílil výše slevy tím, že 19. listopadu, kdy Černý pátek začal, zvýšil původní cenu z 2 799 korun na 4 899 korun. Cena po slevě – 2 650 korun se tak liší oproti té, kterou Mall uváděl před měsícem, o pouhou stokorunu. Sleva byla tehdy sice „jen“ dvě procenta, ovšem z původní ceny 2 799 korun.

Black Friday udělal ze šéfa Amazonu krále boháčů. Jeho jmění pokořilo hranici 100 miliard dolarů

„Před Černým pátkem jsme zboží prodávali za nižší cenu a v rámci jednotného principu výpočtu slev se maloobchodní cena – tedy ta, ze které se slevy pro kampaně odvozují - aktualizovala. Ve slevové nabídce v rámci kampaně bylo tisíce produktů a toto se týkalo jednotek z nich, ale i tak se našim zákazníkům za nedopatření omlouváme,“ řekl E15 mluvčí Mallu Jan Řezáč.

Podobný případ nachází autoři analýzy i u Alzy a CZC. Prvně jmenovaný e-shop měl nabízet koloběžku Urbanstar Uscooter za 6 290 korun – tedy zlevněnou o lákavých 37 procent – podle analýzy však byla původní cena navýšena 17. listopadu ze 7 500 korun na 9 999 korun. Místo reálné slevy 16 procent tak prý vznikla sleva 37 procent.

„U několika produktů došlo k lidskému pochybení, selhání nás mrzí. Nastavujeme opatření, aby se situace neopakovala,“ uvedl obchodní ředitel Alzy Petr Bena.

Velké e-shopy Alza a Mall začínají před Vánocemi úvěrovat zákazníky

Podobná situace se nevyhnula ani CZC, například u „zlevněného“ monitoru Philips Brilliance. „Při výpočtu konečných slev vycházíme jednotně z doporučených maloobchodních cen, které stanovují výrobci nebo distributoři,“ ohradil se proti analýze mluvčí CZC Martin Rippl.

Podle studie Apify nejčastěji upravovalo původní cenu, čímž se zvyšuje následná „sleva“, právě CZC (212 případů), následoval Mall (63 případů) a Alza (16 případů). Ta měla zároveň průměrnou reálnou slevu produktů nejvyšší – 20 procent. Druhý skončil Mall s 15 procenty a třetí CZC s 6 procenty.

Podívejte se na dříve pořízenou reportáž ze skladu e-shopu Mall.cz:

1080p 720p 360p
Mall

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!