Jednotná cena jídla. Restaurace zkoušejí zoufalý marketingový tah | E15.cz

Jednotná cena jídla. Restaurace zkoušejí zoufalý marketingový tah

Jednotná cena jídla. Restaurace zkoušejí zoufalý marketingový tah
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: e15
2. dubna 2013 • 14:20
Tuzemskými restauracemi se šíří nový marketingový tah. Jídelní lístek s jednotnými cenami. Převážně se tak děje u hotových jídel, takže například rizoto či řízek stojí stejně, i když náklady na přípravu jsou výrazně odlišné. Je to snaha o přežití, dle průzkumu GfK totiž za posledních pět let změnilo majitele devět z deseti tuzemských restaurací.

„Neřekl bych, že se jedná o marketingový a hlavně ne promyšlený tah. Restauratéři se snaží nabídnout co nejnižší cenu jídla a vytvořit tak variantu závodního stravování. Soutěží se hlavně cenou, ne kvalitou,“ řekl na dotaz E15.cz HoReCa konzultant společnosti Incoma GfK Karel Mayer.

Jak dodal, podle propočtů expertů a při správné kalkulaci DPH, surovin, nemůže poskytovatel této „levné“ varianty oběda profitovat a zákazníky stejně nepřitáhne.

„Není to krok správným směrem, spíš tonoucí se stébla chytá. Unifikace ceny dle mého názoru je v linii s cenou stravenky v jejich lokalitě, kam se chtějí restauratéři vejít. Dle mého názoru se restaurace musí profilovat kvalitou služby, servisu a jídla, jen to je marketing správným směrem,“ dodal Mayer.

Současně Mayer pro E15.cz zdůraznil, že snaha restauratérů o přežití je ale pochopitelná: „Podle našich průzkumů On Trade Census GfK totiž v Česku za posledních pět let změnilo majitele nebo IČO 90 procent restaurací či pohostinství.

Stát ceny neřeší

Jak si E15.cz ověřilo, restauratérům a hostinským za jejich cenovou kreativitu žádný postih nehrozí. A to i kdyby nad nimi ekonom, jak by chtěl, kroutil hlavou.

„Platí volná cenotvorba. To znamená, že nic nebrání prodávajícímu nabídnout stejné ceny i u různorodých jídel, to je i s různou cenou vstupních surovin. Česká obchodní inspekce tyto marketingové tahy restaurací neřeší. Problém by nastal v případě, že by účtovaná cena byla jiná nebo nebyl spotřebitel s cenou jednoznačně seznámen,“ řekla na dotaz E15.cz mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Pokud je spotřebitel podle Fléglové seznámen s cenou a ta je mu správně účtována, nemá ČOI důvod uplatnit svoje sankční pravomoci.

„Podle našeho názoru žádný předpis o cenotvorbě restauratér uvedeným chováním neporušuje,“ řekl E15.cz mluvčí ministerstva financí Jakub Haas.

Autor: try
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!