Kvůli nehodě Costy Concordie klesá zájem o zájezdy na lodi | E15.cz

Kvůli nehodě Costy Concordie klesá zájem o zájezdy na lodi

bru

Po lednové nehodě turistické lodi Costa Concordia, při níž zemřelo 32 lidí, klesla poptávka po podobných plavbách o desítky procent. Podle německého Manager Magazinu nejde jen o krátkodobý výkyv trhu.

Carnival, majitel Costy Concordie a další problémové lodi Costa Alegra, je největším provozovatelem výletních lodí na světě. V porovnání s loňskými prodeji ty letošní po katastrofě u italského ostrova Giglio klesly o 15 procent. Největší rival Carnivalu Royal Caribbean se na severoamerickém trhu potýká s propadem 15 až 10 procent. Část poklesu lze přičíst i na vrub pesimistických vyhlídek americké a britské ekonomiky.

Němečtí provozovatelé výletních plavidel jako Hapag-Lloyd Kreuzfahrten prý žádný pokles nezaznamenali. Některé cestovní kanceláře ale v prvních letošních měsících potkal i více než šedesátiprocentní propad poptávky po tomto druhu zájezdů.

Podle Manager Magazinu se nejedná jen dočasnou ztrátu zájmu vyvolanou fotografiemi ztroskotané Costy Concordie, které oblétly svět. Provozovatelé zaoceánských výletních lodí prý stejně jako rejdaři v kontejnerové přepravě očekávali vysoký růst zájmu, který se nedostavil. Proto navyšovali kapacity a spouštěli na vodu další a další nové lodě. „Odvětví se už po léta řídí stejným mottem: Pokud postavíš loď, zákazníci přijdou,“ vysvětluje vydavatel průvodce turistickými plavbami Oliver Mueller. Od roku 1990 poptávka v průměru každoročně vzrostla o 7,8 procenta, tempo se ale nijak nezrychlilo.

Ještě větší problém představují marže. Ty se před deseti lety v případě Carnivalu pohybovaly okolo 25 procent, nyní jsou na 14 procentech. Konkurenční Royal Carribean má asi dvanáctiprocentní marže. Akcie Carnivalu mají nyní téměř stejnou hodnotu, jako před deseti lety.

Velcí hráči proto hledají nové trhy. „Dočkali jsme se časů, kdy američtí provozovatelé přesouvají do Evropy velké kapacity,“ řekl magazínu Max Falckenberg za poradenské firmy Roland Berger. Německo je prý středem jejich zájmu.

Kvůli přecenění růstu tak hlavně mimo sezónu propuká cenová válka, protože rejdaři musí kvůli leasingovým splátkám lodě držet neustále v provozu a pokusit se vygenerovat alespoň minimální zisk. Doplatit by na to mohla trojka na trhu, americká Star Cruises s její hlavní značkou Norwegian Cruise Lines. Podle znalců z oboru oslovených Manager Magazinem se už firma ocitla v ztrátě.

Na Českém trhu je ovšem vliv nehody Costy Concordie paradoxně zcela opačný. Podle majitele cestovní kanceláře Johoho Tomáše Beneše je u nás tento typ dovolených stále populárnější.

Autor: bru
 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!