Lékárny Pilulka Martina Kasy se po investicích rozhlíží v zahraničí. V Česku uspěly | E15.cz

Lékárny Pilulka Martina Kasy se po investicích rozhlíží v zahraničí. V Česku uspěly

2. května 2017 • 19:27
Adéla Čabanová

Martin Kasa si může odškrtnout splněný úkol. Jeho Pilulka se podle plánu stala třetí největší vlastnickou sítí lékáren.

Za pár let se z internetové lékárny Pilulka.cz stala významná vlastnická síť kamenných lékáren, její logo nese 62 lékáren po Česku. Za loňský rok utržila 480 milionů korun, jak oznámil deníku E15 její majitel Martin Kasa, známý zakladatel e-shopu Kasa.cz „Loňský rok byl pro nás prvním, ve kterém jsme provozně v zisku, a to v řádu jednotek milionů korun,“ dodal.

Kasa věří, že letos zamíří ke stu lékáren, z toho polovině vlastních. A vlastní roční očekávané tržby (annual run rate) by se mohly z loňských prosincových 630 milionů korun na konci letošního roku vyhoupnout k miliardě korun.

Velké sítě lékáren vydělávají i díky svým e-shopům

Tato čísla přitom nezahrnují výsledky frančíz a partnerských lékáren. Celkový objem očekávaných tržeb všech lékáren řízených skupinou činí tři miliardy korun.

Pilulka byla původně internetovou lékárnou, kterou Kasa se svým bratrem spustil v roce 2013 ve spolupráci se sdružením nezávislých lékáren CoPharm, které dnes čítá zhruba 210 lékáren. Postupně ale vstoupili do kamenných lékáren a dnes už se řadí k větším vlastnickým sítím. S 27 vlastními lékárnami plus více než třiceti franšízovými je to třetí nejsilnější hráč po dvou etablovaných sítích Dr. Max (400 lékáren) a BENU (140 vlastních lékáren plus 60 frančíz).

Podle dřívějších vyjádření z roku 2015 byla ale očekávání Kasy přeci jen vyšší, do konce loňského roku chtěl koupit padesátku lékáren.

Základem strategie skupiny je kombinace on-line a kamenného kanálu prodeje. „Máme obdobně silnou kamennou i internetovou větev,“ říká Kasa. Zatímco internetová lékárna podle filosofie skupiny naplňuje potřeby zákazníků řešit své potřeby moderně a s důrazem na nízkou cenu, kamenná lékárna je ideální místo pro odborné poradenství. „Oba kanály se jak službami, tak sortimentem téměř dokonale doplňují,“ míní Kasa.

Nákup dalších kamenných lékáren v Česku není jediný plán Pilulky. „V současné době se rozhlížíme po okolních zemích, kam bychom mohli vstoupit. Je možné, že už v letošním roce ohlásíme zajímavé novinky v tomto směru,“ dodal Kasa.

Velké sítě lékáren vydělávají i díky svým e-shopům

Celkové příjmy veřejných lékáren v Česku přitom podle statistik už od roku 2012 klesají. „Kvůli každoročním úpravám úhrad za poslední roky ubyly v rozpočtu miliardy korun,“ připomíná Kasa. Pro investory, kteří hledají lékárny ke koupi, a umí si poradit s náklady, je v tom příležitost. „Udržet tržby a marži je pro mnoho samostatných lékáren čím dál těžší,“ poznamenal Kasa.

Navíc české lékárenství trápí podobně jako nemocnice trápit nedostatek odborného personálu. „Ačkoliv některé lékárny na trhu ukončují svůj provoz, nestačí to na deficit odborníků na trhu,“ říká Kasa. Aby stabilizoval stávající personál, vytvořil na konci loňského roku Pilulka Akademii, pro získání nových lidí spolupracuje s vysokými školami.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!