Lidé chtějí vědět, co jedí. Začínají opouštět supermarkety | E15.cz

Lidé chtějí vědět, co jedí. Začínají opouštět supermarkety

Lidé chtějí vědět, co jedí. Začínají opouštět supermarkety
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Martin Pinkas, Euro

ČTK, čap

V České republice klesá počet lidí, kteří kupují potraviny ve velkých supermarketech na delší dobu než na týden. Už je to méně než polovina dospělé populace. Zároveň přibývá lidí, kteří se zajímají o původ potravin. Průzkum spotřebitelských návyků udělala Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI).

„Trend nakupování jde ve prospěch diskontních a drobných prodejen,“ uvedl mluvčí inspekce Pavel Kopřiva. Velké obchodní řetězce hlásí pokles tržeb a zákazníky se snaží nalákat zpět na inovované privátní značky.

Za zvýšeným zájem o původu potravin stojí podle inspekce opakované skandály s polskými potravinami. Podle výzkumu lze označit čtvrtinu spotřebitelů za informované, aktivně si informace o potravinách vyhledávají, zajímá je jejich složení či původ. „Zpravidla jde o lidi s vyšším socioekonomickým statusem mezi 25 a 54 lety. Jsou ochotni si za kvalitnější potraviny i připlatit, čtou si informace na obalech a orientují se v problematice,“ vysvětlil Kopřiva.

Na opačném pólu stojí skupina lidí mezi 18 a 24 lety a lidé starší než 65 let, jsou to více spotřebitelé s nižším socioekonomickým statusem. SZPI považuje tuto skupinu za rizikovou ve vztahu k potravinám, jejich kvalitě a bezpečnosti.

„Orientují se jednoznačně podle ceny, vyhledávají zboží v akci. Vědomě rezignují na kvalitu potravin a často i na bezpečnost. Třetina spotřebitelů někdy kupuje potraviny, o jejichž kvalitě a bezpečnosti není přesvědčená. Důvodem je neinformovanost a tíživá ekonomická situace,“ řekl Kopřiva. Z toho vyplývá i snaha inspekce častěji kontrolovat potraviny, které patří do nižších cenových kategorií.

SZPI sice zdůrazňuje, že je kontrolním orgánem, snaží se však působit i na poli osvěty. V červenci 2012 proto spustila portál Potraviny na pranýři, kde jsou informace nejen o zjištěných závadných potravinách, ale i údaje, které pomáhají spotřebitelům v orientaci na trhu.

Autor: ČTK, čap
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!