Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? | E15.cz

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Aneta Bednářová

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá dlouhodobě práce prodavačů. Lidl se rozhodl navýšit svým zaměstnancům mzdy o 25 procent, na českém trhu ale stále tvoří spíše výjimku. 

Průměrná odměna zaměstnanců v tomto německém řetězci stoupla od března na 24 897 korun. V jiných řetezcích mzda ale průměrná mzda nedosahuje 15 tisíc korun. V minulém roce to uvedla předsedkyně Odborového svazu pracovníků obchodu Renáta Burianová.

Lidl se kromě zvyšování mezd rozhodl bojovat i s nešvarem regionálně rozdílného odměňování. Zvýšením nástupní mzdy od 1. března totiž srovnává podmínky ve všech krajích na stejnou úroveň. „Srovnání platových podmínek ve všech krajích je naším dlouhodobým cílem. Našim zaměstnancům chceme nabídnout na stejné pozici srovnatelné ohodnocení. Výjimku tvoří pouze Praha a nejbližší okolí z důvodu lokálních podmínek na pracovním trhu,“ uvádí mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Asijská tržnice Sapa v Praze chátrá dál. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

Podle dřívějšího vyjádření generálního ředitele řetězce bude ale rozdíl mezi zaměstnanci v Praze a jinde činit od začátku března už jen necelých 700 korun.

Na krok Lidlu zatím bezprostředně jiný řetězec nereagoval. Zvyšování mezd se totiž zpravidla děje od začátku roku a je tématem, o kterém se diskutuje dlouhodobě při kolektivních vyjednáváních, které většinou startují na podzim. U některých firem každý rok, u jiných jednou za dva roky.  

Takhle vypadají prémie, v Porsche dostane každý zaměstnanec 246 tisíc korun

A od ledna ve většině společností výdělky stouply, přestože ne tak moc jako u Lidlu. „Mzdy v obchodních řetězcích v letošním roce obecně vzrostly, zejména v těch, v nichž vyjednává náš odborový svaz. V průměru jde o nejméně pět procent. Například Ahold ale pro letošní rok navýšil mzdy provozních zaměstnanců o 8,5 procent s tím, že pět procent šlo do základu a 3,5 procent tvoří pohyblivou složku mzdy,“ potvrzuje tisková mluvčí Odborového svazu pracovníků obchodu (OSPO) Eva Presová.

Zvyšování mezd zvažují i další firmy. Pravděpodobně ale ne jako přímou reakci na Lidl, ale jako součást dlouhodobé politiky vyhodnocování situace na trhu. „Jako každá společnost na českém trhu chceme udržet svou konkurenceschopnost na vysoké úrovni, z tohoto důvodu dochází každoročně k přehodnocení mezd dle různých faktorů, ať je to již zvýšení nominálních mezd, konkurence, vývoj společnosti a další důležité faktory. Přehodnocení mezd probíhá ve spolupráci s odborovými organizacemi,“ uvádí pro INFO.CZ manažer externí komunikace TESCO Václav Koukolíček.

Celý článek čtěte na serveru Info.cz 

Podívejte se, jak Miloš Zeman reagoval na leták LIDLu. 

720p 480p 360p 240p
Tohle řekl Miloš Zeman o letáku supermarketu Lidl

Autor: Aneta Bednářová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!