Malobchod loni naznačil apetit, smazal ztrátu. Tržby táhla auta a internet | E15.cz

Malobchod loni naznačil apetit, smazal ztrátu. Tržby táhla auta a internet

Malobchod loni naznačil apetit, smazal ztrátu. Tržby táhla auta a internet
Nákupní centrum - ilustrační foto
• 
ZDROJ: čtk
5. února 2014 • 09:46
I maloobchod v loňském roce naznačil ústup z krize, i když zatím pozvolný. Tržby obchodníků meziročně vzrostly o procento, přičemž v roce 2012 o 1,1 procenta klesly. Za růstem stojí především zvýšení tržeb v motoristickém segmentu, uvedl Český statistický úřad. V samotném prosinci tržby maloobchodníků po očištění o vliv pracovních dní vzrostly o 3,6 procenta.

Ve srovnání s rokem 2012 lidé utráceli více především za nákup a opravy motorových vozidel. V motoristickém segmentu se tržby reálně meziročně zvýšily o 3,7 procenta, v tom za prodej motorových vozidel o 4,3 procenta a za opravy o 1,6 procenta.

V samotném maloobchodě nejvíce rostly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, meziročně poskočily o 26,8 procenta. Ve specializovaných prodejnách se lépe prodávaly počítačová a komunikační zařízení, boty a oblečení nebo potřeby pro sport, kulturu a rekreaci.

Naopak meziročně klesly tržby za pohonné hmoty, farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží nebo zboží pro domácnost. Lidé v obchodech rovněž utráceli méně za potraviny, meziročně o 1,1 procenta.

Za prosincovým růstem tržeb o 3,6 procenta stojí podobně jako v celoroční bilanci motoristický segment, kde se tržby meziročně po očištění o vliv pracovních dnů zvýšily o 13,5 procenta. Prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby v předvánočních nákupech vzrostl meziročně o 34,2 procenta.

Začátek těžký a pak mírný růst

Pro začátek letošního roku analytici přílišný optimismus spíš brzdí. „Efekt slabé koruny, která urychlila nákupy před Vánocemi, postupně mizí, a tak úvod roku bude bez ohledu na slevovou sezónu pro obchodníky nejspíše mnohem slabší. O co více lidé nakoupili v rychlosti po oslabení koruny, o to méně nakoupí nyní,” míní analytik ČSOB Petr Dufek.

Obdobně se vyjádřila hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská: „Nejsme si jisti, jestli nákupní apetit vydržel i na začátku roku 2014. Obáváme se určitého útlumu. Až v průběhu roku by díky pozvolnému růstu mezd mohly české domácnosti přidat na výdajích. Letos počítáme s průměrným růstem maloobchodních tržeb o necelá dvě procenta po očištění o růst cen.“

Loňské výsledky ale analytici hodnotí pozitivně. „Byť jen jednoprocentní růst tržeb za celý loňský rok je dobrou zprávou. Pozitivní je také trend, protože druhé pololetí bylo lepší než to první. Mírný růst očekávám i letos,“ uvedl Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit.

Jak dále upřesnil, očekává, že letos se dostanou konečně do černých čísel i prodejci potravin, kteří loni zaznamenali pokles. Dvouciferný růst letos podle Kulhavého pravděpodobně zopakují internetoví prodejci.

Vývoj tržeb v maloobchodu bez započítání segmetu PHM (bazické indexy)

Vývoj maloobchodu k říjnu 2013Vývoj maloobchodu k říjnu 2013Autor: ČSÚ
Pramen: ČSÚ

Triky obchodníků: Jak neutrácet zbytečně

Autor: ČTK, try
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!