Medaile pomáhají, ale zpeněžit svůj um musí sportovci sami | E15.cz

Medaile pomáhají, ale zpeněžit svůj um musí sportovci sami

Medaile pomáhají, ale zpeněžit svůj um musí sportovci sami
Medajle
• 
ZDROJ: E15

Václav Cibula

Olympijské medaile mohou otevřít nové možnosti, slávu, lepší ekonomické zajištění. Ne každý elitní sportovec ale dokáže svůj um a úspěchy zužitkovat podle svých představ, ne každý se dočká zabezpečení, zaručující klid na další přípravu.

„Že by se sportovci po olympiádách topili v milionech, to se zrovna nestává,“ brzdí přehnaná očekávání předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval. „Medaile ale samozřejmě mají velký vliv na připravované marketingové smlouvy,“ dodává.

Méně populární sportovní odvětví se znenadání nezačnou topit v penězích. To jim nezajistí ani výrazný úspěch na olympijských hrách

Nezbohatne ani biatlon

Jen na základě medailových zisků na olympijských hrách se příliš neobohatí ani jednotlivá sportovní odvětví, tvrdí šéf olympijského výboru. Jinými slovy ani biatlon, který teprve nedávno po medailových žních v Soči vstoupil pevně do srdcí a duší českých sportovních nadšenců, se velkých peněz nedočká.

Vedení Českého olympijského výboru sice ekonomicky podporuje elitní sportovce, posílá ale peníze také na rozvoj mládežnického a tedy neprofesionálního sportu. Finance pocházejí například z loterijních odvodů a kurzových sázek.

„Pro nás není rozhodující, jestli někdo dal nebo nedal gól. Chceme, aby jednotlivé svazy měly finance třeba i na elitního trenéra a nemusely ho po roce pro nedostatek peněz propouštět,“ dodává Kejval. Český olympijský výbor podle něj myslí především na členskou základnu a nikoli pouze na vrchol pyramidy, tedy esa známá z televize.

Dobří manažeři dokáží vydělat

Jednotlivci, kteří se na olympiádě postavili na stupně vítězů, vyinkasují od olympijského výboru předem dohodnuté odměny. Za zlato 1,5 milionu korun, za stříbro 750 tisíc a za bronz 450 tisíc korun. Pak už vše záleží jen na šikovnosti medailistů. Anebo přesněji - většinou spíše na schopnostech jejich manažerů. Jako příklad úspěšného proměnění medailí na peníze se zmiňuje především akrobatický lyžař Aleš Valenta, olympijský šampion z amerického Salt Lake City (2002).

Jeho sportovní příběh, vypointovaný uchvacujícím skokem s pěti vruty a třemi salty mu celkem slušně naplnil účty a o Valentovi se dodnes hovoří jako o muži, který dokázal olympijské zlato zpeněžit snad nejlépe z českých sportovců.

Valentovy následovnice

Kejval připomíná také plážové volejbalistky Kristýnu Kolocovou a Markétu Slukovou, kterým se začalo dařit mnohem lépe právě po letních olympijských hrách. A to předtím neměly jediného sponzora. „Prostě vypadaly mile, hezky a zajímavě,“ říká.

Na základě výsledků a zviditelnění se na hrách v Soči má šanci uspět například Šárka Pančochová. Bezprostřední dívka, které, podobně jako třeba Nikole Sudové před osmi roky, ukradli rozhodčí podle mnohých na olympiádě medaili. Anebo biatlonová kráska Gabriela Soukalová, která si také pravděpodobně bude moci vybírat ze zajímavých marketingových nabídek.

Jaroslav Kulhavý: Ve sbírce mi chybí zlatá z maratonu

Autor: Václav Cibula
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!