Monopol „lovců nehod“ má skončit. ŘSD vypíše tendr na dálniční odtahovky | E15.cz

Monopol „lovců nehod“ má skončit. ŘSD vypíše tendr na dálniční odtahovky

Monopol „lovců nehod“ má skončit. ŘSD vypíše tendr na dálniční odtahovky
18. listopadu 2015 • 16:45
Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) v nejbližší době vypíše výběrové na odtahové služby na dálniční síti po celé České republice. „Hlavním důvodem je standardizace těchto služeb a transparentní prostředí,“ řekl serveru E15.cz mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Zahájeno by mělo být ještě do konce letošního roku.

Podle Rýdla v zadání tendru bude požadavek na technicky kvalitní a profesionální služby, jedním z hlavních kritérií bude i cena. Předpokládá, že se dostane na cenu minimálně srovnatelnou s asistenčními službami pojišťoven, spíše i nižší.

„Vysoutěžené ceny a ceník odtahovek zveřejníme. Tím bychom chtěli zajistit v branži odtahových služeb zmíněné zcela transparentní prostředí,“ uvedl Rýdl.

Současně mluvčí ŘSD připustil, že na tomto trhu nemusí být aktuálně vše v pořádku. Monopol tak zvaných „lovců nehod“ na dálnicích nedávno kritizovala i společnost Kverulant, o. p. s.

Podle Kverulanta ŘSD rozdělilo dálnice na 42 úseků a pro každý z nich podepsalo smlouvu s odtahovou službou, která má pro daný úsek od ŘSD zajištěn faktický monopol. Problém spočívá v tom, že tyto odtahovky jsou výrazně předražené.

Ceny neprošly bojem ve výběrovém řízení

„Jejich ceny neprošly bojem ve výběrovém řízení, protože smlouvy s nimi ŘSD uzavřelo z ruky. A tak řidiči, kteří mají havarijní pojištění nebo asistenční služby v ceně povinného ručení, musejí v některých případech platit část nákladů ze svého,“ kritizoval Kverulant.

Jako příklad uvedl vyproštění, naložení a odtažení vozu do servisu s nájezdem 50 kilometrů, které u firem od ŘSD stojí 10 tisíc korun, zatímco asistenční služba garantovaná pojišťovnou požaduje za tutéž službu 3500 korun.

Rozdíl pak musí zaplatit motorista. Pojišťovny totiž zpravidla zjistí, že faktura je předražená, rozdíl obou částek prostě nezaplatí a odtahová služba ho pak požaduje po motoristovi.

Lovci nehod z trhu nemizí, šikovní vydělají sto tisíc i víc

Ani tím to však podle Kverulanta nekončí. Pokud je řidič viníkem nehody, při níž došlo k poškození dálnice, zaplatí v podstatě tolik, kolik si odtahové služby za opravu řeknou.

Řečené firmy totiž na základě stejných nevysoutěžených a monopolních smluv provádějí i stavební práce související s likvidací následků dopravních nehod. Takže pokud řidič na dálnici například ohne svodidla, jejich narovnání může stát v zásadě libovolně vysokou částku. Pojišťovna ale z povinného ručení za opravu svodidel libovolně velkou sumu nezaplatí a rozdíl poplyne opět z motoristovy kapsy.

ŘSD za stavební práce související s likvidací následků dopravních nehod vyfakturuje podle Kverulanta řidičům ročně přibližně 40 milionů korun bez DPH, to vše na základě časově neomezených rámcových smluv s odtahovkami. Zákon sice připouští uzavření rámcové smlouvy na opakující se stavební práce, avšak předpokládá její platnost po dobu určitou.

Z dalších ustanovení zákona lze dle obecně prospěšné společnosti dovodit, že touto dobou by měly být maximálně čtyři roky. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky by podle tohoto výpočtu činila 160 milionů korun bez DPH.

„S touto cenou by se jednalo o nadlimitní veřejnou zakázku, kterou měl zadavatel, tedy ŘSD, povinnost zadat v otevřeném, případně užším řízení. A protože tak ŘDS neučinilo, porušilo zákon a dostalo za to od Úřadu na ochranu hospodářské soutěže pravomocnou pokutu,“ zdůraznil ředitel Kverulanta Vojtěch Razima.

ŘSD: Nejsme advokátní kancelář

„Na místě je otázka, jaký má ŘSD prospěch z porušování zákona. Podle smluv ŘSD z toho, že odtahovkám dohazuje kšeft, nic nemá. Jedno z mála rozumných vysvětlení je takové, že provize a odměny od dálničních supů kasírují manažeři ŘDS, kteří jim zajišťují práci a udržují celý propracovaný systém v chodu,“ napadl na závěr Razima ostře ŘSD.

„Kvůli těmto výrokům jsme zvažovali právní kroky. ŘSD však nemá fungovat jako advokátní kancelář. Proto jsme od soudního řešení upustili. Naším úkolem je spravovat dálnice a zajistit, aby se po nich bezpečně jezdilo,“ odpověděl Rýdl na dotaz, jak bude ŘSD na „výpad“ Kverulanta reagovat.

Kverulant dopisem se s upozorněním na daný problém obrátil dopisem na ŘSD i ministra dopravy Daniela Ťoka. „Žádali jsme ho, aby se osobně zasadil o změnu systému, který parazituje na dálničních nehodách. Z ministerstva dopravy jsme dosud odpověď neobdrželi,ŘSD nás informovalo o chystaném výběrovém řízení,“ řekl E15.cz Razima.

Tiskové oddělení ministerstva dopravy E15.cz s dotazy ke kauze dálničních odtahovek odkázalo prioritně na ŘSD.

 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou