Na své peníze čeká 1500 klientů zkrachovalých cestovek

Na své peníze čeká 1500 klientů zkrachovalých cestovek
28. července 2015 • 15:10
Na 1500 klientů zkrachovalých cestovních kancelářích stále čeká na své peníze. Čtyřletá lhůta pro podání žaloby od úpadku cestovních kanceláří některým z nich brzy vyprší. Díky nedávnému rozhodnutí Ústavního soudu mají prý klienti, kterým pojišťovny odmítají vyplatit plnou cenu zaplacenou za zájezd, výrazně vyšší šanci na úspěch.

Pojišťovny dosud kompenzovaly nároky klientů cestovních kanceláří v úpadku jen částečně. To by se ale po rozhodnutí Ústavního soudu mělo změnit. Výrazně vyšší šanci na kompenzaci plné výše škody od pojišťoven tak získali například klienti zkrachovalých cestovních kanceláří Parkam Holidays, BG Travel, Honza service a Globaltour.

Pokud podají žalobu, měl by soud s odkazem na rozhodnutí Ústavního soudu jejich nárok potvrdit, uvedla právnička Klára Havlíčková z advokátní kanceláře Holubová advokáti, která některé klienty těchto cestovních kanceláří zastupuje.

Připomněla případ cestovní kanceláře Parkam Holidays, o jejímž úpadku bylo rozhodnuto 10. srpna 2011. „Čtyřletá lhůta od krachu cestovní kanceláře, během které se klienti můžou obrátit se žalobou na soud, uplyne již 10. srpna,“ uvedla. Pokud během této lhůty klienti žalobu nepodají, bude jejich nárok proti pojišťovně promlčen.

ÚS: Přijdete-li o zájezd kvůli krachu CK, pojišťovna vyplatí plnou cenu

Ústavní soud minulý týden rozhodl, že pojišťovny by měly vyplácet v případě krachu cestovní kanceláře plnou cenu neuskutečněného zájezdu. Zamítl tak stížnost Pojišťovny Generali proti rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 2, který jí přikázal uhradit klientovi Parkam Holidays pojistné plnění ve výši plné ceny zaplacené za zakoupený zájezd. Generali uvedla, že je připravena předložit celou věc Evropskému soudnímu dvoru.

Pojišťovna u soudu tvrdila, že může vyplácet peníze pouze do limitu sjednaného pojistného plnění. Podle Ústavního soudu ale povinnost plné náhrady plyne ze zákona o podnikání v cestovním ruchu.

Zpožděný let, vlak či autobus? Žádejte kompenzace! Čtěte jaké

„Postupovali jsme v souladu s platným právem. Předvídatelnost soudních rozhodnutí vzala tímto verdiktem za své. Výklad zákona se změnil, aniž by se změnil zákon sám, a to přesto, že na nutnost jeho změny dlouhodobě poukazujeme. Působíme ve více než 60 zemích světa a v žádné z nich jsme se nesetkali s tím, že by soukromý subjekt nesl neomezenou odpovědnost za podnikání cestovních kanceláří. To je role, která přísluší státu,“ řekl mluvčí Generali Jiří Cívka.

Výrok soudu kritizovala i Česká asociace pojišťoven. Požadavek na poskytování pojistného plnění nad rámec sjednaného pojistného limitu není podle ní v souladu se základní právní povinnosti pojišťoven dle zákona o pojišťovnictví. Hrozí prý, že pojišťovny přestanou tento druh pojištění nabízet.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!