Nejchudší německé město otevře luxusní obchodní dům. Pro Čechy a Poláky | E15.cz

Nejchudší německé město otevře luxusní obchodní dům. Pro Čechy a Poláky

Nejchudší německé město otevře luxusní obchodní dům. Pro Čechy a Poláky
Nákupní dům ve Zhořelci, na snímku ještě z doby působení řetězce Herlie
• 
ZDROJ: Hans Peter Schaefer, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)
2. října 2014 • 16:46
Otevírat obchodní dům s luxusním zbožím ve Zhořelci (Görlitz), nejchudším městě Německa, nezní jako příliš chytrý nápad. Když se ale nachází na pomezí s Polskem a Českem, může být vše jinak, věří německý podnikatel Winfried Stöcker.

Nákupní dům, který své brány otevře v říjnu 2015, chce přitáhnout zákazníky z Drážďan, ale i z Liberce a polské Vratislavi. Názvem KaDeO (Kaufhaus der Oberlausitz – Nákupní dům Horní Lužice) se nechal inspirovat u slavného berlínského KaDeWe. Zatím není jasné, jací prodejci zde otevřou své pobočky, podle manažera projektu Jürgena Friedela se ale KaDeO chce zaměřit na produkty „nejvyšší kvality“.

Zajímavá je i samotná budova, ve které má podnik sídlit. Secesní stavba z počátku minulého století, projektovaná už původně jako obchodní dům, sloužila svému účelu až do insolvence řetězce Hertie v roce 2008, který ji vlastnil.

Od té doby zeje prázdnotou, loni ji jen přechodně využil americký režisér Wes Anderson při natáčení filmu Grandhotel Budapešť. To ji ale paradoxně zachránilo. Podle Stöckerových slov pro deník Berliner Zeitung jej ke koupi budovy přiměl právě novinový článek o natáčení filmu. Podnikatel ve farmaceutickém průmyslu, který se narodil nedaleko Zhořelce, do rekonstrukce vloží okolo 20 milionů eur.

Místní se učí polsky a česky

Stöcker není jediným, kdo do regionu láká zahraniční zákazníky. Místní podnikatelé nakupují reklamní plochy v českém a polském pohraničí a jejich manažeři se učí česky a polsky nebo za hranicemi najímají rodilé mluvčí, píše deník Wall Street Journal.

Nákupní dům ve Zhořelci, na snímku ještě se symboly řetězce HerlieNákupní dům ve Zhořelci, na snímku ještě se symboly řetězce HerlieAutor: Manecke, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)
Secesní nákupní dům ve Zhořelci, na snímku ještě se symboly řetězce Hertie

Například 30 procent příjmů zhořelecké prodejny německé módní značky Gerry Weber pochází od polských zákazníků. „Bez těchto zákazníků si naše podnikání vůbec nedokážu představit,“ uvedla manažerka obchodu Kirstin Marschall.

Maloobchod drží cizinci

Češi a Poláci ve Zhořelci loni utratili okolo 40 milionů eur a toto číslo stále roste. Příjmy Čechů a Poláků navíc rostou mnohem rychleji než je tomu v případě Němců, pomalejší je také německá inflace, takže místní zboží je pro zahraniční zákazníky stále dostupnější.

Okolí Zhořelce se stále nevzpamatovalo z exodu obyvatel, který následoval po znovusjednocení Německa v roce 1990. „Z regionu odešlo okolo 17 tisíc lidí. S nimi se odstěhovala také kupní síla,“ uvedl starosta města Siegfried Deinege. „Potřebujeme polské a české zákazníky, aby udrželi náš maloobchod naživu.“

Oslavy sta let nákupního domu

Autor: bru
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!