Nejprodávanějšími značkami roku 2015 jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen

Nejprodávanějšími značkami roku 2015 jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen
6. ledna 2016 • 16:12
V roce 2015 bylo prodáno 185 295 osobních a 15 222 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly Škoda (68 435), Hyundai (19 362) a Volkswagen (15 223). Mezi osobními vozy byl největší zájem o modely Octavia (23 268), Fabia (18 223), Rapid (11 428), Hyundai i30 (6 910), Škoda Superb (5 902) a Hyundai ix20 (4 672).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o takzvané účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Statistiky popisující reálnou situaci na trhu

Podle reálných čísel prodala v roce 2015 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (68 435) následována značkou Hyundai (19 362) a Volkswagen (15 223). Za nimi následuje Dacia (8 936), automobilky Opel (7 817), Renault (7 313), KIA (7 269) a Peugeot (6 299). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je Škoda Octavia s 23 268 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (18 223) a Rapid (11 428). Následují Hyundai i30 (6 910), Škoda Superb (5 902) a Hyundai ix20 (4 672).

V roce 2015 meziročně výrazně posílily segmenty MPV VAN (tj. osobní verze LUV 2-3,5 t) a sportovní vozy, silný nárůst prodejů je i v segmentu SUV-B. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (23 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je vítězem roku 2015 automobilka Fiat s 2 529 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (2 512), Renault (1 708), Volkswagen (1 648), a Ford (1 551). Celkově se v průběhu roku 2015 v Česku prodalo 15 222 užitkových vozidel (LUV).

Ford, Volkswagen a Seat dlouhodobě nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Na základě dat Ministerstva dopravy ČR bylo zjištěno, že nárůst využívání účelových registrací pokračuje, meziročně jich přibylo 13,6 %. V roce 2015 bylo takto účelově zaregistrováno 27 426 vozů (11 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (26 531).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilky Ford (6 762) s nárůstem 35 %, následuje Volkswagen (4 559 vozů) s meziročním nárůstem 22 %, třetí Seat (3 837) s poklesem 9 %. Výrazně více než loni účelové registrace využívá čtvrtá Škoda (o 30 % více, celkem 3 008). Následuje Fiat s 1 717 účelově zaregistrovanými vozy. Zcela mimořádný nárůst účelových registrací pak má Audi (+ 131 % na celkem 1 432). Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Seat (57 %), Fiat (50 %) a Ford (44 %).

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo v roce 2015 registrováno již 19 276 osobních automobilů, což je o 26 % více než loni. Značný meziroční nárůst registrací v této kategorii dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 4 177 vozů a meziročním navýšením využívání o 34 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 17 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Ford s 3 434 vozy a meziročním nárůstem 24 %, Seat s 3 404 vozy a 37 % nárůstem, Škoda s 2 443 auty a nárůstem o 81 %, Fiat s 1 056 vozy, což je pokles o 2 %, a Audi s 936 vozy a nárůstem 106 %.

Domácnosti v nejvyšší míře kupují vozy Škoda, Hyundai, Dacia a KIA

Podrobné prodejní statistiky zpracované společnosti Médea Research za měsíc prosinec i celý rok 2015 naleznete zde.

Autor: try
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!