Nová finta prodejců: Předražený dárek se nedá reklamovat | E15.cz

Nová finta prodejců: Předražený dárek se nedá reklamovat

Nová finta prodejců: Předražený dárek se nedá reklamovat
Nádobí jako dárek - ilustrační foto
• 
ZDROJ: Jiří Sláma, Mladá fronta E15

Miroslav Tryner

Trh rádoby obchodníků přišel opět s novinkou. Pokud si koupíte předražené zboží s tím, že je k němu dodáván gratis nějaký zajímavý dárek či bonus, měli byste dobře počítat. Dárek bude totiž nejspíš danajský. To, co se mohlo zdát v pořízené sadě jako výhoda, je najednou obtížný aušus, který podle právníků a ani soudu nelze reklamovat.

„Nemůžete ani požadovat vrácení poměrné části peněz z důvodu vady, protože jste právě tuto vadnou věc vlastně dostali navíc a zdarma,“ upozorňuje na základě ukončených právních sporů Petra Gříbková ze společnosti Atlas Consulting, která se zabývá analýzami judikatury a právními informačními systémy.

Odkazuje například na případ kupující, která si koupila na prodejní akci nádobí a k němu dostala jako „bonus“ sadu příborů, soupravu čajového nádobí, talířů a keramické prkénko. Za to vše zaplatila 30 tisíc korun. Záhy ale zjistila, že „bonusy“ vykazovaly vady, se kterými by si určitě nic takového nikdy nepořídila.

„U zboží zdarma ale nelze uplatnit nároky z vad. Takové věci můžete pouze vrátit. Ale bez nároku na náhradu nebo vrácení peněz. Zákaznice proto neuspěla ani u soudu. S nadsázkou se dá říci, že zde prostě platí, že se darovanému koni na zuby nehledí a takto to hodnotí i soud,“ vysvětlila Gříbková.

Nešvar, ale bez postihu

Přidávání „bonusů“, věcí zdarma nebo služeb „gratis“ je přitom i zákonem považováno za agresívní obchodní praktiky, ale je velmi těžké domoci se vrácení celé kupní ceny, když je smlouva sepsána tak, že se vztahuje pouze na hlavní předmět koupě – v našem případě na nádobí – a o dárcích se jako o předmětu koupě vůbec nemluví.

„Je to samozřejmě nešvar, na který ale bohužel mnoho lidí stále ještě slyší,“ míní Gříbková. Větší právní ochranu má přitom spotřebitel paradoxně v případě podomního prodeje. Tam totiž lze odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez uvedení důvodu, ovšem písemně.

Prodejce pak má povinnost vrátit zaplacenou částku do 30 dnů. „Pokud jste zboží nebo službu ještě ani nedostali, můžete odstoupit od smlouvy do jednoho měsíce,“ radí právnička Zuzana Cholastová.

Zajímavé je, že tuto právní ochranu má spotřebitel zajištěnu i tehdy, pokud je prodejcem kontaktován na ulici a smlouvu pak podepisuje v jeho kamenném obchodě.

„I tady hraje roli moment překvapení, kupující může být zaskočen, nemá dostatek času, není na nákup připravený. Proto nemůže být nucen něco tímto způsobem kupovat,“ vysvětluje Cholastová.

Šmejdi jsou skutečnými šmejdy aneb Pozor na předváděcí akce

Dušan Kütner: Realitní šmejdi

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Největší nezávislý katalog českých firem