Nový hráč v Česku? Miliardová loterie zkoumá tuzemský trh

Nový hráč v Česku? Miliardová loterie zkoumá tuzemský trh
15. července 2015 • 06:17
Loterijním hrám v České republice by mohla přibýt konkurence. Nizozemská společnost Novamedia zvažuje, že zde spustí svou poštovní loterii založenou na směrovacích číslech sázejících. Až polovinu výnosů z této hry přitom jde na dobročinnost.

Tuzemské charitativní organizace zaměřené zejména na ochranu dětí a ochranu přírody by tak mohly dostat finanční injekci pro své projekty. Za čtvrt století existence přispěli sázející Novamedia na charitu částkou 6,6 miliardy eur (zhruba 180 miliard korun).

Nizozemská firma již v Česku zkoumá možnosti a založila proto dvě dceřiné společnosti – Novamedia CZ a Česká Postcode Loterie. Zároveň se snaží oslovit některé z charitativních organizací. „Kontakt s nimi by nás měl vést k analýze možností, zda by mohla loterie v Česku fungovat a zda by peníze pro charitu dokázala zajistit,“ řekl šéf komunikace mateřské firmy Novamedia Martijn van Klaveren. Které organizace Nizozemci oslovili, ale neuvedl s tím, že je to zatím předčasné.

Poštovní loterie se od Sportky a dalších číselných her zásadně liší. Losují se poupravená poštovní směrovací čísla a výhercem tak nemusí být jen jeden člověk, ale všichni sázející z dané lokality, pro niž kód platí.

Spuštění loterie je ale podle van Klaverena komplikovaný proces a vyžaduje množství příprav a vysoké a dlouhodobé investice ještě předtím, než se začnou tikety vůbec tisknout a prodávat. Termín pro případné úvodní losování tak zatím není stanoven. Podle informací z ministerstva financí si zatím ani jedna z nově založených firem Novamedia v Česku o licenci pro provoz loterie nepožádala.

Z poštovních loterií čerpá Clintonova nadace i Greenpeace
Organizace Clinton Foundation, Amnesty International, Greenpeace, Lékaři bez hranic či Světový fond na ochranu přírody. To jsou příklady největších nadací, k nimž plyne část výnosů z poštovních loterií organizovaných společností Novamedia. Které tuzemské charitativní organizace by se mohly do projektu zapojit, to zatím není jasné. „Podle našich informací se v Česku objevily plány na podobnou charitativní loterii již před mnoha lety, ale jednání dosud nikam nepokročila a na dlouhou dobu utichla. O žádných nových jednáních nevíme,“ uvedl pouze mluvčí tuzemské pobočky Greenpeace Lukáš Hrábek. Mateřská centrála přitom mezi příjemci je.
Novamedia nyní provozuje v Nizozemsku tři podobné loterie, další firma zprovoznila před deseti lety ve Velké Británii a Švédsku. Pokud Novamedia spustí v Česku svou poštovní charitativní loterii, stalo by se teprve čtvrtou zemí, kde by bylo možné si v její loterii vsadit.
Míra výnosů směřujících na charitu se přitom v jednotlivých zemích liší – u Dutch Postcode Lottery je to polovina výnosů, ve Švédsku třetina a v Británii čtvrtina. „Pokud bychom loterii v Česku rozjeli, začali bychom na dvaceti procentech z ceny tiketu. Podíl by se mohl – pokud by se loterie stala známou a úspěšnou – časem zvýšit,“ uvedl šéf komunikace Novamedia B. V. Martijn van Klaveren.
Firma vznikla v roce 1983 jako marketingová agentura pro charitativní organizace. O šest let později spustila první loterii s názvem Dutch National Postcode Lottery, která se během čtvrtstoletí stala největší loterií tohoto typu v Nizozemsku. Loni přispěla na dobročinné účely 312 miliony eur.
Věhlas loterií Novamedia se snaží budovat i jejich ambasadoři. Mezi ně patří například americký exprezident Bill Clinton či slavní fotbalisté a později trenéři Johan Cruyff a Ruud Gullit.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!