Obliba hypermarketů v Česku roste, přednost jim dává téměř polovina domácností

Obliba hypermarketů v Česku roste, přednost jim dává téměř polovina domácností
9. září 2015 • 13:22
Mezi českými domácnostmi se letos zvýšila obliba hypermarketů, jako své hlavní nákupní místo potravin a základního nepotravinářského zboží je uvádí 47 procent českých domácností. Je to nejvíc od vstupu hypermarketů na tuzemský maloobchodní trh. Loni hypermarkety preferovalo 43 procent rodin, v roce 2000 necelá čtvrtina. Vyplývá to ze studie GfK Supermarket, Diskont & Hypermarket 2015.

Naopak mírně klesla obliba diskontních řetězců, které jsou nyní hlavním nákupním místem pro 23 procent domácností. Supermarkety si meziročně drží 17procentní podíl. Obliba menších prodejen klesla meziročně z 15 na 12 procent.

Hypermarkety jsou nadprůměrně oblíbené ve středně velkých městech a v Praze. Diskontní prodejny jasně vedou v menších městech do 20 tisíc obyvatel. Supermarkety jsou nejpopulárnější ve větších městech nad 100 tisíc obyvatel, včetně Prahy.

Při výběru prodejny, ve které domácnosti utrácí za zboží rychlé spotřeby nejvíc peněz, jsou stále ještě důležitější akční ceny a slevy než celkově příznivé ceny v prodejně. Více než 70 procent českých domácností přiznává, že v posledních šesti měsících nakoupilo nějaké rychloobrátkové zboží podle letáků řetězců.

Vliv letáků není zanedbatelný

Letáky výrazně silněji ovlivňují nákupní rozhodnutí žen, starších zákazníků a lidí s nižším a středním vzděláním. Letáky jsou podle studie také nejvíce ovlivněni zákazníci z Prahy a malých obcí, nejméně lidé z měst. Už 13 procent domácností uvádí, že má na své poštovní schránce žádost o nevhazování letáků.

V Česku mizí malé obchody s potravinami, je jich nejméně za 15 let

Supermarkety a hypermarkety dohromady představují 81 procent celkového obratu sítě potravin a obchodů se smíšeným zbožím. Zbývajících 19 procent připadá na tradiční obchody s plochou do 400 metrů čtverečních. Počet supermarketů se za posledních 15 let zvýšil z 900 na 1349, hypermarketů přibylo z 68 na 314.

Typ hlavního nákupního místaTyp hlavního nákupního místaAutor: GFK Incoma

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!